Vědci zjistili, že najdou radioaktivní materiály i na dálku | E15.cz

Vědci zjistili, že najdou radioaktivní materiály i na dálku

720p480p360p240p
31. května 2017 • 07:39

Nový objev zcela změní „pravidla hry“ při provádění geologických průzkumů, ale také při zajišťování bezpečnosti obyvatelstva.

Vědeckofantastické seriály, filmy a romány často pracují s konceptem skeneru, který obsluze (zpravidla vesmírné lodi) průběžně hlásí, co kde je. Třeba že „nepřátelská loď aktivovala zbraňové systémy“, že „v budově nejsou žádné známky života“ nebo že „na povrchu planety se nacházejí vzácné minerály“.

Inženýři z Ulsan National Institute of Science and Technology v Jižní Koreji nyní lidstvu jeden takový skener vyvinuli. Tedy alespoň co se týče detekce radioaktivity a přítomnosti radioaktivních prvků.

Němci hledají jaderné uložiště, bude sloužit milion let

Zařízení, o kterém je řeč, se jmenuje gyrotron. Do svého okolí, respektive do míst, kam je „zacílen“, vysílá pulzy silných elektromagnetických vln, díky kterým jsou vědci schopni identifikovat složení vzduchu v daném místě a jeho případnou ionizaci. Vědci ve studii, kterou publikoval časopis Nature Communications, pracovali s izotopem kobaltu–60.

Klíčovým momentem této techniky je generace krátkodobého plazmatu v centru elektromagnetického paprsku. Podle rychlosti jeho rozkladu pak vědci dokážou určit, zda je v měřeném místě radiace, či ne.

Černobyl zakryla obří kopule, od radiace má chránit sto let

„Naše experimenty potvrdily, že citlivost přístroje je možné zachovat i na vzdálenost jednoho kilometru,“ uvedl pro web ScienceAlert vedoucí studie Eunmi Choi s tím, že jeho laboratoř provedla veškeré potřebné kalkulace pro definici a budoucí konstrukci takového zařízení.

Podle něj by takto mělo být možné měřit obzvláště v místech, kam nemohou nejen lidé, ale třeba i roboty. Na mysli měl v tomto případě třeba lokality zasažené haváriemi reaktoru v Černobylu či Fukušimě, leckoho však napadnou i bezpečnostní opatření, třeba při pátrání po „špinavé bombě“ v případě teroristické hrozby.

Podívejte se na okolí jaderné elektrárny Černobyl