Elektřinu je možné získat i ze slz a slin, zjistili vědci | E15.cz

Elektřinu je možné získat i ze slz a slin, zjistili vědci

Prezidentovy slzy.
ZDROJ: ČTK

Vědci objevili způsob, jak získávat elektřinu z určitých kožních sekretů. To je možné díky proteinu lysozymu – jeho krystalické formě, která ji pod tlakem generuje.

Tým z University of Limerick „zmáčknul“ mezi dvěma sklíčky krystaly lysozymu a vytvořil tak tzv. piezoelektřinu. Ta vzniká právě v důsledku působení mechanického tlaku na určité krystaly.

„Piezoelektřina se používá všude kolem nás, ale možnost výroby elektřiny z tohoto konkrétního proteinu zkoumána nebyla,“ konstatoval fyzik Aimee Stapleton. „Nicméně, jelikož jde o biologický materiál, je netoxický, takže by mohl mít mnoho inovativních aplikací, jako jsou elektroaktivní antimikrobiální nátěry pro lékařské implantáty.“

Lysozym prý v daném ohledu může směle soupeřit s křemenem, jehož piezoelektrické vlastnosti byly zkoumány již koncem 19. století bratry Pierrem a Jacquesem Curieovými.

Tento objev by mohl otevřít cestu ke zcela novým druhům podkožních implantátů, které by byly řízené a poháněné senzory detekujícími lysozym.

„Také nás napadlo, že lysozym může být využit jako biodegradabilní, piezoelektrická a antimikrobiální přísada/nátěr běžných implantátů,“ uvedli badatelé.

Článek připravil portál VTM.cz.

Takhle se jezdí po transsibiřské magistrále. Podívejte se, co lze zažít na nejdelší železnici světa