ATF4: Gen, který by mohl otevřít cestu k léku na Parkinsona | E15.cz

ATF4: Gen, který by mohl otevřít cestu k léku na Parkinsona

ZDROJ: Shutterstock
11. března 2017 • 06:00

Odborníci z University of Leicester ohlásili průkopnický objev – totiž že gen známý pod názvem ATF4 hraje klíčovou roli při nástupu Parkinsonovy choroby u octomilek.

ATF4 pomáhá kontrolovat mitochondrie, které jsou v neuronech přítomny ve velkém množství, neboť tyto buňky mají značnou spotřebu energie. A právě díky tomu by mohl být využit k boji proti Parkinsonovi.

Poprvé v historii se podařilo vytvořit lidsko-prasečí embrya

Vědci totiž experimentováním na výše zmíněných muškách zjistili, že pokud „zapnete“ expresi dotyčných genů, energie neuronů se zvýší natolik, že to zabrání jejich zničení.

Chytré brýle dokážou samy zaostřovat. Na blízko i na dálku

„Studium úlohy genů, jako je například ATF4 v lidských neuronech, by mohlo vést k cíleným zásahům, které by jednoho dne mohly zamezit ztrátě neuronů u Parkinsona – nebo ji alespoň oddálit,“ uvedl hlavní výzkumník Miguel Martins.

Nacházíme se v nejnebezpečnějším okamžiku ve vývoji lidstva, varuje Hawking

Připomeňme, že při této zákeřné nemoci dochází k tvorbě patologicky modifikovaných proteinů, které různými způsoby poškozují neurony. V současné době můžeme pouze mírnit její symptomy (například nekontrolovatelný třes jednotlivých částí těla) – žádný účinný lék zatím neexistuje.

>