Většina lidí je otevřená samostatně řízeným autům, neradi řeší parkování

Automobily bez řidiče už se testují, na trhu už jsou první části systémů specializované na automatické řízení bez člověka a za pár let už budou na trhu kompletní samořízená vozidla. Jak na to reagují uživatelé a města? Na to vše se podívala skrze analýzu The Boston Consulting Group.

Prototypy autonomních vozidel, ilustrační foto
13.12.2015 20:00   |  

Nasazení a následný rozmach automobilů bez lidského řidiče bude jistě znamenat velkou revoluci - jak společenskou, tak i ekonomickou, ekologickou a ovlivní i stávající nebo budoucí infrastrukturu měst. Ze zmíněné analýzy, na které podílelo několik tisíc lidí v rámci dotazníku i kontrolních skupin a jednotlivých měst z různých zemí, lze vyčíst poměrně zajímavé informace.

Většina lidí je poměrně otevřená samořízeným automobilům i s možností nákupu takového vozidla za příplatek několik tisíc dolarů. Hlavní předností, kterou by lidé ocenili, by bylo automatické parkování. Nebavíme se však o nějakém podélném parkování, ale že si auto samo odjede a najde parkovací místo v oblasti, kde potřebujete vystoupit. Další výhodou je možnost pracovat a dělat další činnosti místo řízení.

Uživatelé očekávají, že taková auta budou prodávat běžní výrobci ve spojení s technologickými společnostmi. Na partnerství se připravuje například řešení od Googlu, který už spolupracuje s několika výrobci automobilů.

Google auto

Google ale nedávno ukázal i koncept zcela vlastního jednoduchého vozidla, které je spíše takovou formou samořízeného taxi. Takže podobně jako u telefonů i zde se pravděpodobně setkáme s tím, že Google bude dodávat vlastní systém řízení bez řidiče ostatním, ale nabídne i vlastní produkt v podobě „Google auta“.

Uživatelé také předpokládají, že samořízený automobil bude mít hybridní nebo elektrický pohon a jsou připravení ho případně sdílet s dalšími. Právě samořízená automobily mohou posunout ekonomiku z nakupování vozů spíše ke sdílenému pronájmu tedy spíše dostupné taxi službě, která bude pro řadu uživatelů výhodnější, než koupě a splácení automobilu.

Pokud jde o hlavní body, ke kterým se vyjádřila města, většina z nich očekává nástup do roku 2020, nejpozději do roku 2025. Mezi hlavními překážkami přitom není legislativa, ale přijmutí nové technologie veřejností a dotáhnutí samotné technologie automatického řízení.

Města preferují podporu více samostatných hráčů a technologii vidí hlavně jako doplnění stávající infrastruktury. Odlehčení se očekává především v silniční automobilové oblasti kvůli efektivnějšímu přemisťování a využití parkovacích míst, které teoreticky nemusí být do budoucna téměř vůbec potřeba.

Tento text vyšel na serveru Živě


Čtěte také:

Auta bez řidiče mohou snížit počet nehod až o 90 procent

Uber chystá samořiditelné auto. Najal kvůli tomu vědce z Mars Roveru

Autor: Karel Javůrek

Komentáře

Čtěte také

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala

Obchodní dohoda TTIP asi nebude, jednání podle Gabriela zkrachovala aktualizováno

Jednání o volném obchodu mezi Evropskou unií a Spojenými státy v podstatě zkrachovala. Televizi ZDF to řekl německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel. Plánovaná… více

Mobilní web