Vědci zjistili, že s hledáním min pomohou bakterie | E15.cz

Vědci zjistili, že s hledáním min pomohou bakterie

DALKOVÉ ODMINOVÁNÍ. Laserový skener, který je naladěn na vyhledávání jemného záření bakteriálních kolonií žijících nad minami.
ZDROJ: Foto Hebrejská univerzita

Marek Schwarzmann

Minová pole jsou nechtěným a nebezpečným dědictvím v poválečných oblastech, každoročně zabijí či zraní přes čtyři tisíce lidí. I přestože miny patří jako jedna z mála zbraní využívajících konvenční výbušninu mezi vojenské vybavení zakázané Ottawskou úmluvou, řada států a teroristických organizací je stále aktivně používá, což vede k hlavnímu problému: jak se min po jejich nasazení zbavit a minimalizovat riziko ohrožení personálu?

Jednou z častých odpovědí na tyto otázky jsou například standardní hledačky kovů, protiminové tanky, speciálně vycvičení psi, nebo dokonce potkani. Vědci z Hebrejské univerzity v Izraeli nyní přišli s využitím dalšího netradičního prostředku – bakterií. Z min uložených dlouho v zemi totiž těkají plyny a hromadí se v půdě nad nimi. A právě tyto plynové kapsy mohou sloužit jako vyhledávaná krmná složka pro speciálně geneticky upravenou bakterii, kterou vědci vypěstovali.

Vědci zjistili, že kanadským jílem lze zničit i superbakterie

Hlavní zvláštností nového druhu bakterie je to, že nejen vyhledává výše zmíněné výpary, ale hlavně se na nich množí a jemně při tom světélkuje. Toto světélkování pak je možné zachytit pomocí laseru. Pozice uložené miny je tímto odhalena a jejím směrem lze vypálit střelu s deaktivační náloží. Vše z bezpečné vzdálenosti. „Testy v reálných podmínkách ukázaly, že naše speciální biosenzory fungují více než dobře,“ tvrdí v časopisu Nature Biotechnology profesor Shimshom Belkin, který se podílel právě na genetickém inženýrství zmíněné bakterie.