Testovací dráha Hyperloop se začne stavět už příští měsíc | E15.cz

Testovací dráha Hyperloop se začne stavět už příští měsíc

Testovací dráha Hyperloop se začne stavět už příští měsíc
přepravní kapsle sviští tunelem hyperloop
• 
ZDROJ: HTT

Marek Schwarzmann

Projekt Hyperloop se opět posunul o krůček blíže k realizaci – v průběhu příštího měsíce by totiž mělo proběhnout položení základního kamene testovací dráhy pro nadzvukovou dopravu v Kalifornském Quay Valley. V průběhu příštích dvou a půl let by pak měla vzniknout osmikilometrová drána, která, pokud vše půjde dle předpokladů, položí základ cestování budoucnosti, jež jako první představil v roce 2013 Elon Musk.

Firma Hyperloop Transportation Technologies (HTT) podle svého provozního ředitele Bibop Gabriela Gresty odhaduje, že celá konstrukce pokusné trati vyjde na 150 milionů dolarů. Během testovacího provozu firma doufá, že zvládne přepravit kolem deseti milionů cestujících. Ti však nebudou cestovat maximální možnou nadzvukovou rychlostí kolem 1200 kilometrů v hodině, ale jen nějakých 250 kilometrů v hodině. Prázdné kapsle si však ‚užijí‘ maximálních rychlostí.

vizualizace testovací dráhy hyperloop od HTTvizualizace testovací dráhy hyperloop od HTTAutor: HTT
vizualizace testovací dráhy Hyperloop od HTT

Podobnou trať, jen kratší, firma začne budovat také v Texasu. Tam hodlá testovat nejrůznější designové návrhy dopravních kapslí, které by měly Hyperloop zaplnit. HTT tuto trať nabídne i ostatním firmám, které by tak mohly vyvíjet vlastní typy kapslí.

vizualizace nákladní kapsle pro hyperloopvizualizace nákladní kapsle pro hyperloopAutor: HTT
vizualizace nákladní kapsle pro Hyperloop

Jedna ‚dráha‘ se by se měla sestávat ze sedmi tubů pro pasažéry a jednoho tubu pro technickou údržbu. Na 'střeše' by po celé své délce měla mít solární panely, které by výhradně zajišťovaly její energetické nároky. Každých třicet sekund by tubusy měla odjíždět/odlétat jedna kapsle.

'Dopadnou' ambiciózní vize?

Gresta se svými vizemi nešetří: Hyperloop by podle něj mohl sloužit třeba také k přepravě orgánů určených k transplantaci, případně by si některé společnosti mohly zakoupit své soukromé kapsle. Jednou z mecenášských vizí je pak možnost cestování zdarma pro pasažéry mimo časy dopravní špičky.

Je ale velmi nepravděpodobné, že v případě úspěšných testů postaví HTT Hyperloop přímo v USA. „Jsou zde jiné, vůči Hyperloop mnohem otevřenější státy, se kterými již delší dobu vyjednáváme,“ nechal se podle webu Dezeen slyšet Gresty s tím, že v těchto zemích panuje mnohem silnější politická vůle, potřeba vylepšit tamní dopravní infrastrukturu i méně náročná regulatorní pravidla.

Samotný Elon Musk není s HTT jakkoliv – krom toho, že je původcem celého nápadu – spojen. Podle svých slov ale projektu velmi fandí, byť má nyní plné ruce práce se svými dalšími aktivitami kolem firem jako Tesla nebo SpaceX.

Co je Hyperloop?
- Metoda cestování, která by umožňovala přesun lidí a nákladu při rychlostech až 1200 kilometrů za hodinu

- Koncept Hyperloop představil v roce 2013 Elon Musk

- Velmi zjednodušeně řečeno jde o nad zemí vedenou verzi potrubní pošty ‚na steroidech‘, která je určena pro přepravu lidí a nákladních kontejnerů

- Jedna linka bude sestávat až ze sedmi souběžně vedených potrubí

- V potrubí by se mělo pohybovat hned několik typů kapslí – jedna pro klasické nákladní kontejnery, další pro šest až osm lidí. Pohyb těchto kapslí budou zajišťovat magnety a vytvořené vakuum

- Kapsle pro šest lidí by měla ‚odlétat‘ každých třicet sekund, přičemž jízdenka by měla stát kolem dvaceti dolarů

- Trať z Los Angeles do San Franciska by měla stát 16 miliard dolarů, někteří kritici nápadu však tvrdí, že to bude až šestkrát víc

- Kalifornie momentálně zvažuje výstavbu vysokorychlostní železniční tratě za 68 miliard dolarů a HTT se snaží stát zatím neúspěšně přesvědčit, aby na jednu oficiální trasu využil také jejích služeb

Muskův hyperloop vzbudil nadšení i pochybnosti

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!