Pravidelné pití kávy chrání DNA v bílých krvinkách | E15.cz

Pravidelné pití kávy chrání DNA v bílých krvinkách

18. února 2015 • 07:33
Ranní káva sílu dává. Kromě dříve prokázaných povzbuzujících účinků byla platnost této veršovánky obohacena o další vědecké zjištění: ti, kdo si dopřejí tři čtvrtě litru čerstvé kávy arabica denně, vykazují ve svých bílých krvinkách o 27 procent nižší četnost rozpadu řetězců DNA než ti, kteří pijí jen vodu. Za viníky rozpadu řetězců DNA v buňkách se dlouhodobě označují volné radikály, které v těle přirozeně vznikají při metabolických procesech.

Nadbytek těchto volných kyslíkových iontů způsobuje jejich častější reakci s enzymy v buňkách, přesněji oxidaci, tedy stárnutí buněk. Molekula, jež ztratí elektrony, se rozpadne. Organismus někdy zvládne opravu rozpadlého řetězce, ale roste riziko trvalého poškození DNA, které může vést k mutacím a vzniku některých druhů rakoviny. Četnost spontánního rozpadu řetězců DNA v buňkách vědci přirovnávají k poměrně přesnému ukazateli zdraví organismu – čím méně často nastává, tím zdravější jedinec je.

Už déle je přitom známo, že čerstvá zrna kávy obsahují vysoké množství přirozených antioxidantů, obzvláště takzvaných chlorogenických kyselin. Pražením navíc v zrnu vznikají další typy těchto kyselin.

Studii vypracoval tým výzkumníků z Kaiserslauternské univerzity vedený Tamarou Bakuradzeovou a zveřejnil ji odborný časopis European Journal of Nutrition. I když testovací skupinu tvořilo jen 84 lidí, a to pouze mužů, vědci hovoří o jasné vypovídací hodnotě. „Studie potvrdila předcházející výzkumy o roli kávy jakožto zdroje antioxidantů v lidské stravě a potvrdila, že konzumace nápoje podstatně snižuje míru rozpadu buněčné DNA v bílých krvinkách.“

Konzumace kávy zlepšuje paměť a snižuje riziko mozkové mrtvice