Poslanci změkčili pravidla ochrany klientů mobilních operátorů | E15.cz

Poslanci změkčili pravidla ochrany klientů mobilních operátorů

Poslanci změkčili pravidla ochrany klientů mobilních operátorů
ilustrační foto
• 
ZDROJ: CC BY-SA 2.0: John.Karakatsanis via Flickr

ČTK

Poslanci změkčili pravidla v zákoně o elektronických komunikacích, která mají chránit klienty mobilních operátorů. Ze zákona vypustili odkaz na přesně stanovené podstatné náležitosti smlouvy mezi klientem a operátorem. Kvůli změně těchto náležitostí, které nyní zákon vyjmenovává, musí operátor klienta informovat o jeho právu ukončit smlouvu bez sankcí, pokud se klientovi nové podmínky nelíbí. Nově má odkaz na tyto podmínky ze zákona zmizet. Novelu zákona nyní dostane k projednání Senát.

Poslanci přistoupili na pozměňovací návrh hospodářského výboru, který odkaz navrhl vypustit. Současný zákon stanoví, že podstatnými náležitostmi smlouvy jsou například údaje o ceně, způsobu jejího určení, způsoby uplatňování reklamací nebo například cena za přenesení telefonního čísla.

Nově má platit, že pokud jde o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka, je operátor povinen ho prokazatelně informovat o jeho právu ukončit smlouvu bez sankce, pokud na nové podmínky nepřistoupí. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek řekl, že měl několik porad se svými úředníky a předsedou Českého telekomunikačního úřadu, ale že se nepodařilo nalézt jednoznačné stanovisko a vyhodnotit rizika. Řekl, že jeho stanovisko je neutrální.

Podle člena rady ČTÚ Ondřeje Malého je návrh v přijaté podobě v rozporu s evropskou směrnicí o univerzální službě. „Ta vůbec nepočítá s tím, že by se nějak omezovalo právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy jenom na nějaké podstatné změny vedoucí ke zhoršení postavení účastníka,“ uvedl s tím, že operátoři nově nebudou muset o některých změnách vůbec informovat nebo upozornit uživatele na možnost od smlouvy odstoupit.

Podnikatelé na vedlejší koleji

Hospodářský výbor také navrhl v některých ustanoveních změnit slovo „účastník“ na slovo spotřebitel. Ministr vnitra Milan Chovanec ale již dříve varoval, že pojem spotřebitel nezahrnuje fyzické osoby podnikající, tedy ani malé živnostníky.

Na to upozornil i poslanec KSČM Leo Luzar. Podotkl, že pozice drobných živnostníků vůči operátorům je podle jeho názoru v rovině běžného spotřebitele. „Myslím si, že naši telekomunikační operátoři ještě nedospěli do stavu, kdy by přistupovali rovně k partnerům s podstatně menší silou vyjednávání, než jsou velké podniky,“ řekl.

Doplnění stávajících pravidel

Sněmovna neschválila návrh Ludvíka Hovorky, který měl více ochránit majitele mobilů s předplacenými kartami. Operátor by nesměl podmiňovat čerpání kreditu, například požadavkem na jeho další dobití. Nesměl by ani omezit čerpání již zaplaceného kreditu.

Vládní předloha především slaďuje zákon s novým kontrolním řádem a zpřesňuje pravidla pro kontroly. Odstraňuje duplicity a do uvedeného zákona a také do zákona o poštovních službách doplňuje tresty za porušování některých povinností, které vyplývají z nového evropského nařízení o roamingu. Například v zákoně o poštovních službách podle vlády chybí sankce za porušení povinnosti zachovávat mlčenlivost o poskytnuté poštovní službě.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!