Ostravskou dopravou jako Londýnem. Jízdenku nahradila platební karta | E15.cz

Ostravskou dopravou jako Londýnem. Jízdenku nahradila platební karta

Ostravskou dopravou jako Londýnem. Jízdenku nahradila platební karta
28. června 2016 • 15:59
Ostrava se stala prvním městem kontinentální Evropy, které využívá pro platby za jízdné MHD takzvaný londýnský model – plně elektronickou evidenci jízdného prostřednictvím bezkontaktních platebních karet cestujících. Systém plně eliminuje potřebu papírových jízdenek, zároveň automaticky vypočítává optimální cenu jízdného podle toho, jak daleko či často cestující v MHD jel.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) do inovace investoval zhruba padesát milionů korun, na které až z 85 procent přispěly evropské regionální dotace. DPO díky nim pořídil do svých 613 dopravních prostředků přes dva tisíce terminálů a také software, který celý systém obsluhuje. Spíše než navýšení nebo snížení výběru jízdného však dopravní podnik očekává hlavně úspory nákladů, které jsou spojeny s prodejem „klasických“ jízdenek.

V pražských tramvajích lze platit jízdné platební kartou

„Lze předpokládat, že díky jednoduchosti placení jízdného bezkontaktními kartami se stane tento způsob placení zcela běžným a začne postupně nahrazovat doposud užívané papírové jízdenky,“ předpokládá Miroslav Albrecht z DPO. Podnik jen za loňský rok na jízdném vybral necelou půl miliardu korun (482 milionů).

Celý systém má ale mnohem větší ambice: „Spuštění v Ostravě je první realizovanou etapou celokrajského projektu, jehož cílem je rozšíření možnosti úhrady jízdného prostřednictvím bankovní karty ve všech vozidlech na všech linkách zapojených do IDS Moravskoslezského kraje ODIS, a to jako alternativa k dopravní kartě ODISka,“ shrnul Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS. Ta projekt zastřešuje a prostřednictvím smluvních partnerů, společností XT-Card, Visa Europe, Mikroelektronika a ČSOB, zajišťuje všechny operace nezbytné pro funkci systému u všech dopravců v celém kraji.

Jak inteligentní výpočet jízdného funguje:
- Při nástupu cestující přiloží kartu k terminálu, pořídí si tak elektronickou jízdenku a systém za něj až po dokončení jízdy zvolí optimální jízdné. Pokud jízda trvá méně než deset minut a cestující nehodlá přestupovat, při výstupu z vozidla znovu přiloží kartu a zaeviduje se mu nepřestupní jízdenka. Pokud v jízdě pokračuje déle nebo přestoupí na jiný spoj, zaeviduje se mu jízdenka přestupní. Při přestupu na jinou linku stačí pouze znovu přiložit platební kartu k terminálu.

- Systém umí vyhodnocovat a propočítávat jízdné tak, aby cestující vždy zaplatil pro něj tu nejlepší kombinaci jízdenek. Pokud se například stane, že si zakoupí nepřestupní jízdenku, ale pak se rozhodne pokračovat v jízdě nebo přestoupit na jiný spoj, nezaplatí dvakrát nepřestupní tarif, ale pouze jeden přestupní – systém totiž vyhodnotí jízdné podle skutečných časů přiložení či času přestupu. A když cestující jezdí po městě celý den, nemusí propočítávat a řešit vůbec nic - pokud by součet denních plateb za jízdné měl překročit cenu 24hodinové jízdenky, systém naúčtuje pouze její cenu.

- Cestující se může také zaregistrovat na speciálním webu, kde pak získá přehled svých plateb a jízd a možnost případné nesrovnalosti rovnou reklamovat či vytisknout si jízdní doklady pro daňové účely. K číslům bankovních karet systém nemá přístup.

- Při kontrole revizorem jsou validátory ve vozu přepnuty do módu přepravní kontroly. Cestující, který se prokáže bankovní kartou, může být revizorem vyzván k opětovnému přiložení karty k validátoru. V tomto módu se po přiložení karty zobrazí seznam evidovaných přiložení této karty. Revizor také může být vybaven přenosným kontrolním zařízením, na které si, po vstupu do vozidla, nahraje z libovolného validátoru seznam všech přiložení ve vozidle a kontrola pak může proběhnout přiložením bankovní karty ke čtečce kontrolního zařízení přepravního revizora.

- Komunikace s bankou je šifrovaná, samotný Dopravní back-office nesbírá, nezpracovává a neuchovává žádné osobní údaje, a ani při registraci nejsou žádné osobní údaje zadávány. Nikde není vedeno jméno uživatele ani celé číslo jeho bankovní karty. Systém nepracuje s úplným číslem bankovní karty, ale s jeho zašifrovanou podobou, tzv. tokenem, k jehož dešifraci vlastní klíč banka
 

businessinfo.cz

  • V digitálním věku skladují firmy většinu dokumentů stále na papíře. A dělá jim to potíže
  • Pro oznamovatele korupce nejsou potřeba nová pravidla, tvrdí podnikatelé
  • Startup Investiční aukce otevřel faktoring i malým a středním firmám
  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením