GM kupuje kalifornskou firmu zabývající se autonomními vozy

GM kupuje kalifornskou firmu zabývající se autonomními vozy
11. března 2016 • 19:34
Americká automobilka General Motors Company (GM) kupuje kalifornskou firmu Cruise Automation, která působí v oblasti autonomních vozů, tedy aut bez řidiče. Největší americká automobilka tak podniká další kroky ve snaze předehnat Silicon Valley v závodě na poli samořízených aut.

Společnost Cruise Automation vznikla v roce 2013 a v současnosti má zhruba 40 zaměstnanců. Hodnotu transakce firmy nezveřejnily. Podle zdrojů technologického webu Re/Code zaplatil GM za kalifornský start-up asi jednu miliardu dolarů (24,1 miliardy korun).

Cílem GM je využít technologii společnosti Cruise, a urychlit tak plány na uvedení vlastních autonomních vozidel na trh. GM přitom uvažuje o jejich využití v rámci služby sdílení aut, řekl agentuře Reuters prezident GM Dan Ammann. GM už v lednu vstoupila do strategické aliance s provozovatelem alternativní taxislužby Lyft, zaměřené mimo jiné na budoucí samořízená auta, a představila službu pro sdílení vozidel Maven.

Podnik rovněž vytvořil samostatné oddělení pro vývoj autonomních vozidel a jeho vedení načrtlo plány na vývoj těchto aut, včetně autonomních elektromobilů, které by se na trzích mohly objevit ve formě služby pro sdílení aut.

Sdílením vozidel a dalšími novými možnostmi mobility se pak bude zabývat nová dceřiná firma, kterou zakládá další americká automobilka Ford Motor. Společnost s názvem Ford Smart Mobility bude působit v kalifornském Palo Alto a v domovském městě Fordu, kterým je Dearborn v Michiganu. Bude vyvíjet, navrhovat a investovat do služeb jako je sdílení vozidel nebo do služeb nabízejících možnost přivolání vozidla cestujícím.

Ford v uplynulých 14 měsících uskutečnil po celém světě více než 30 experimentů. Byl jím například program pro sdílení aut s garancí parkovacího místa v Londýně nebo služba pro přivolání dodávky pomocí chytrého telefonu v Kansas City.

Příliv investic ze strany tradičních hráčů v automobilovém průmyslu odráží obavy lídrů v odvětví, že tradiční způsob konstrukce a prodeje aut, která řídí sami lidé, je po sto letech v ohrožení. Podle některých analytiků je otázkou, zda tradiční výrobci aut ve světě sdílených vozidel přežijí, nebo je nahradí přizpůsobivější konkurence, třeba Google ze skupiny Alphabet nebo provozovatel internetové aplikace pro alternativní taxislužbu Uber Technologies.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!