Fenomén Segway: Praha ujíždí na dvou kolech | E15.cz

Fenomén Segway: Praha ujíždí na dvou kolech

Fenomén Segway: Praha ujíždí na dvou kolech
Segway
• 
ZDROJ: Profimedia.cz

Jaroslav Matějka

Byznys s elektrickými dvoukolkami má v Praze ideální podmínky. Za dvě hodiny stihnou turisté objet vozítky Segway všechny památky. V ulicích Prahy se jich má denně pohybovat na 300. Podle lidí, kteří se tímto byznysem živí, je ale toto číslo silně podhodnocené; ve skutečnosti jich je kolem pěti set. Bohužel ne všichni provozovatelé splňují ty nejzákladnější podmínky pro jejich bezpečný provoz.

Dvojkolová vozítka Segway, využívající ke své stabilizaci gyroskopy, kupují zejména firmy zaměřené na turistický ruch. Jejich výhradním distributorem pro Českou republiku je společnost GSI Distribution, která jich podle zástupce firmy Milana Kudryse v tuzemsku ročně prodá kolem sta kusů, přičemž číslo se již několik let nemění. Originál stojí přes 200 tisíc korun, avšak ulicemi Prahy se pohybuje i řada padělků.

Invaze z východu

Projížďky po centru hlavního města nabízí návštěvníkům dvanáct firem, které jsou sdružené v Asociaci Segway ČR. Minimálně jedenáct dalších provozovatelů však stojí mimo ni. „V Praze provozují desítky strojů a právě s nimi jsou největší problémy,“ říká mluvčí Asociace Segway ČR Zuzana Eliášová.

Jejich majitelé i zaměstnanci jsou zpravidla z Ruska, Ukrajiny, Arménie a dalších postsovětských zemí. Podle členů Asociace Segway ČR právě tito hráči nedodržují pravidla, jejich stroje nejsou technicky na výši a ohrožují chodce.

SegwaySegwayAutor: Profimedia.cz, E15

Potvrzují to i údaje z pražské Nemocnice Na Františku, která sídlí přímo v centru. Ta v posledních měsících evidovala 46 zraněných lidí po nehodách způsobených provozem vozítek Segway. „Ani jednu z nehod ale nezpůsobili členové sdružení,“ argumentuje Eliášová.

Slepí úředníci

První vozítka Segway se začala distribuovat do Česka v roce 2005. Od té doby jen v Praze svezly na dva miliony turistů. A jejich počet roste. „Letos byla další úspěšná sezona pro všechny členy asociace,“ říká René Buřič z Prague Segway Tours.

Avšak ještě lepší by to podle něj bylo, kdyby se v Praze dodržovala pravidla. Mnozí podnikatelé, kteří stojí mimo asociaci, totiž doslova „odchytávají“ klienty. Pražané to znají ze Staroměstského náměstí, kde „náhončích“ bývá až dvacet, ale i z dolní části Václavského náměstí nebo od Prašné brány.

Je Segway chodec, nebo vozidlo?
Současný zákon pohyb vozítek Segway v silničním provozu neupravuje a vztahují se na ně stejná pravidla jako na chodce. To již podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda dál platit nebude a uživatelé vozítek Segway dostanou jasná pravidla a omezení. Počítá s tím novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, kterou rezort připravil, prošla vládou a nyní čeká na schvalování ve sněmovně. Návrh počítá s tím, že pokud někdo použije takzvaný osobní přepravník, může se s ním pohybovat po chodníku pouze rychlostí chůze. Na cyklostezce pak rychlostí jako cyklisté. Obec navíc bude moci pomocí dopravního značení omezit provoz vozítek tam, kde jsou podmínky pro jejich použití nevyhovující.

Přitom je to zakázané. Podle zástupců Asociace Segway ČR se to však děje každý den a je s podivem, že to prochází. Na strojích, které nejsou povětšinou originální značky Segway, ale čínské napodobeniny, někteří nechávají svézt dokonce i podnapilé turisty. Ti pak často chápou projížďky jako cosi na způsob divoké městské rallye.

Mnozí Pražané provoz dvoukolových elektrických vozítek v centru města vidí neradi. A „chytří“ politici s touhle kartou hrají a brojí proti vozíkům Segway. Avšak nejsou schopni zatlačit na laxní úředníky a městské strážníky, aby nešvary potlačovali, stěžují si provozovatelé z asociace.

Dva světy

„My máme hodně striktní pravidla. Na vše máme doklady. Inzerujeme služby na internetu, klienty před jízdou školíme, omezujeme rychlost strojů na šest až deset kilometrů za hodinu. Naši klienti nesmí být podnapilí, pod vlivem návykových látek,“ říká Eliášová.

Každý z členů asociace provozuje od pěti do deseti strojů a ty si na sebe musí vydělat. Nejenže stojí přes dvě stě tisíc korun, ale každý rok musí podstoupit náročnou servisní prohlídku, která vyjde na 50 tisíc. Nic takového ale neplatí pro „divoké“ provozovatele. Prahu chápou trochu jako Klondike. Není proto divu že rychle přibývají. Přede dvěma roky byli dva, nyní jich je už jedenáct.

Zprvu se „podbízeli“ nižšími cenami, ale brzy zjistili, že turisté jim zaplatí stejně jako provozovatelům sdruženým v Asociaci Segway ČR. Tedy v průměru tisícikorunu za jednu jízdu.

Segway v Praze
počet vozítek segway a jejich napodobenin zhruba 500
počet čleů Asociace Segway ČR 12
firmy mimo asociaci zhruba 11
pocet projíždek s firmami sdruženými v asociaci (za rok) 25 000 až 30 000
průměrné roční tržby firem sdružených v asociaci 30 milionu korun
obrat celého trhu (vcetne neclenu asociace, odhad) 100 milionu korun

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!