Člověk s přilbou má větší sklony riskovat i tam, kde jej nechrání

Helmy se v minulosti osvědčily jako účinná ochranná pomůcka, která snižuje v případě nehody riziko traumatického poškození mozku téměř o dvacet procent. Podle nejnovějších poznatků psychologů z britské University of Bath však „uvědomění si“ jejího nošení také ovlivňuje lidské podvědomí a nechtěně jej stimuluje k ochotě podstupovat rizika, která by jedinec bez helmy nepodstoupil, a to i v činnostech, kdy je mu helma doslova k ničemu.

 pokus s helmou
13.1.2016 7:42   |  

Výzkumníci oslovili osmdesát jedinců, kterým namluvili, že se účastní testů sledování pohybu očí při „nafukování“ virtuálního balónku. Polovině z nich přitom displej zobrazující stav nafouknutí balónku připevnili na běžnou cyklistickou helmu, druhé polovině na obyčejnou kšiltovku. Všichni s helmou virtuální balónek přefoukli až o třetinu více, než jedinci bez helmy, nebo jej dokonce nafukováním až praskli.

„Pouhá přítomnost helmy jejich podvědomí stimulovala k vyšší ochotě riskovat i v činnosti, která s potřebou chránit hlavu nesouvisela,“ napsali vědci v závěrech studie, které publikoval časopis Brain&Behavior. Podle nich poprvé detekovali a popsali takovýto vliv ochranné pomůcky na lidské podvědomí a chování. Dosavadní studie se totiž zaměřovaly jen na zkoumání vnímání rizika při činnosti, v rámci které měly ochranné pomůcky plnit svůj účel.

Jev, který takto popsali, se nazývá nepřímý „sociální priming“ – mechanismus, při kterém zpracování vybrané informace má vliv na chování jedince. „Výsledky naznačují, že pouhá podvědomá aktivace konceptu spojeného s pocitem bezpečí obecně zvyšuje sklony jedince k podstupování vyššího rizika,“ uzavřeli ve studii.

 Marek Schwarzmann Autor: Marek Schwarzmann redaktor E15.cz

Komentáře

Čtěte také

Zákazníci mají zájem o nové služby, tvrdí O2. Zisk vyrostl na 2,5 miliardy

Zákazníci mají zájem o nové služby, tvrdí O2. Zisk vyrostl na 2,5 miliardy aktualizováno

Operátor O2 v prvním pololetí zvýšil konsolidovaný čistý zisk o desetinu na 2,55 miliardy korun. Provozní výnosy klesly o necelé jedno procento na 18,22 miliardy Kč. Výnosy v… více

Mobilní web