Čínský trh se smartphony poprvé po šesti letech klesl | E15.cz

Čínský trh se smartphony poprvé po šesti letech klesl

Čínský trh se smartphony poprvé po šesti letech klesl
Xiaomi na čínském trhu nejsilnější domácí značka smartphonů
• 
ZDROJ: CC BY-NC-ND 2.0: DAYJOY via Flickr

ČTK, pav

Trh smartphonů v Číně už je patrně nasycen. Jak uvedla společnost IDC, odbyt chytrých telefonů na tamním trhu v prvním čtvrtletí meziročně klesl o 4,3 procenta na 98,8 milionu kusů. Je to zároveň první pokles za šest let. Čína je největším trhem mobilních přístrojů na světě. Odbyt se snížil i ve srovnání s předchozím měsícem, a to o osm procent. Za celý letošní rok IDC očekává stagnaci prodeje.

Zájem o chytré telefony v Číně, která je nejlidnatější zemí světa, v posledních letech prudce rostl. To pomohlo řadě výrobců. Například americký Apple v posledním loňském čtvrtletí vykázal v Číně rekordní tržby 16,8 miliardy USD (413 miliard Kč) díky svému novému přístroji iPhone 6. Čínská společnost Xiaomi pak za pouhé čtyři roky vyrostla ve firmu s hodnotou 46 miliard USD, což z ní dělá jednu z nejhodnotnější soukromých technologických firem světa.

Už v roce 2011 Čína v prodeji chytrých telefonů překonala Spojené státy a stala se největším světovým trhem podle počtu prodaných kusů.

Největší značky na čínském trhu
Značka Podíl (v %)
1. Apple 14,7
2. Xiaomi 13,7
3. Huawei 11,4
4. Samsung 9,7
5. Lenovo 8,3

Příležitost v Indii a jihovýchodní Asii

Pokles v Číně zřejmě zvýší tlak na výrobce, kteří se budou snažit najít nové příležitosti k růstu v Indii či jihovýchodní Asii, upozornila agentura Reuters. Důležité zde pro ně podle analytiků IDC bude uzavření partnerství s distributory. Čínská Xiaomi se již začala více zaměřovat na expanzi v zahraničí a v rámci úsilí o posílení pozice v Indii letos v dubnu koupil podíl v této čínské společnosti šéf indického konglomerátu Tata Ratan Tata.

„Čína je často považována za rozvojový trh, ale realita je taková, že většina telefonů prodaných v současnosti v Číně jsou smartphony, podobně jako na dalších zralých trzích jako jsou Spojené státy, Británie, Austrálie a Japonsko,“ uvedla výkonná ředitelka čínské pobočky IDC Kitty Foková. Stejně jako na těchto zralých trzích bude podle ní pro další růst nyní důležité, aby prodejci přesvědčili současné uživatele, že je třeba si starší přístroje vyměnit za modernější verzi.

Autor: ČTK, pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!