Češi vyvinuli unikátní 3D lithiové baterie a hledají investora

Češi vyvinuli unikátní 3D lithiové baterie a hledají investora
6. října 2015 • 17:20
Firma He3Da finišuje výběr investora, se kterým postaví továrnu na výrobu velkokapacitních bateriových modulů. Evropský patentový úřad firmě totiž v létě letošního roku potvrdil patent chránící její unikátní 3D lithiové velkokapacitní bateriové články, souběžně s tím byl firmě přiznán již druhý patent v Číně.

„Jednáme s pěti až šesti významnými investory, se kterými bychom byli schopni dát dohromady zhruba padesát milionů dolarů na výstavbu továrny,“ tvrdí Václav Binar ze společnosti Vabico, která vypracovala investiční memorandum. He3Da, jejímž duchovním otcem je vědec a vynálezce Jan Procházka, zaujala i jednu zatím nejmenovanou firmu z Německa.

„Němci nám potvrdili, že celou sumu již mají připravenou s tím, že už mají dokonce stanovené datum zahájení výroby na listopad 2016, ale u nich doma, v Německu,“ řekl Procházka serveru E15.cz. Podle něj je to velmi slibná nabídka, He3Da se však ještě v běžícím výběrovém řízení pokusí sehnat investory, kterým by vyhovovala spíše varianta výstavby továrny v Česku.

Jan Procházka a jeho vysokokapacitní baterie Robusta, HE3DAJan Procházka a jeho vysokokapacitní baterie Robusta, HE3DAAutor: Marek Schwarzmann
Jan Procházka a jeho vysokokapacitní baterie Robusta (foto Marek Schwarzmann, E15)

„Je to všechno ještě otevřené, záleží, jak se s investory domluvíme, jde ale hlavně o to tu továrnu někde rozjet,“ dodal Binar s odkazem na to, že sektor výroby baterií nyní zažívá velký boom. He3Da však drží v rukávu trumf v podobě svých patentů snižujících náklady výroby a údržby bateriových systémů o několik desítek procent. „Tesla a Panasonic investovaly miliardy dolarů do nyní probíhající výstavby obří továrny v Nevadě. Abychom vyráběli za pomoci naší 3D technologie stejnou kapacitu baterií, stačilo by investovat kolem 150 milionů dolarů,“ tvrdí Procházka.

Revoluce pro elektromobily

He3Da se kromě vývoje vysokokapacitních baterií soustředila také na zlepšení parametrů akumulátorů pro elektromobilitu. „Testovali jsme baterie firmy Panasonic, které se používají v proslulém elektromobilu Tesla, a dali si za úkol je předčit ve všech parametrech,“ dodal Procházka. Na tomto výzkumu se podílel také Ústav fyzikální chemie J. Heyrovského Akademie Věd ČR.

Celková váha baterie po dokončení odlehčovacích prací dosahuje až na 180 W/kg. Výsledkem modifikací je pak baterie, kterou lze nabít na 65 procent kapacity již za 15 minut, do půlhodiny dosáhne úroveň jejího nabití 85 procent. Podle firmy nejde přitom jen o parametry, ale také o optimalizaci pro sériovou výrobu baterií. U zmíněných 3D autobaterií, kterým Procházka dal pracovní název „Palačinka“, by k tomu mělo dojít zhruba do jednoho roku. Podle Procházky mají právě „Palačinky“ potenciál při zavedení do sériové výroby prolomit dosud nepokořenou magickou cenovou bariéru 100 dolarů za jednu kWh.

český 3D lithiový článek “Robusta“ 1/3 kWh
- až 20x menší než dnes používané systémy na uskladnění energie
- její články jsou lisovány za použití nanomateriálů v prášku
- elektrolyt baterií volně koluje a zároveň ji chladí, může být doplňován bez odpojení baterie
- neobsahuje organický separátor – nehrozí tedy riziko výbuchu či požáru
- 40 procent kapacity článku vybije během tří patnáctisekundových pulsů
- 100% recyklovatelná
- extrémně jednoduchý výrobní proces
- využití kapacity až na 97 procent
- ztráty odporem při nabíjení a vybíjení pod čtyři procenta

Americký sen v české garáži

Dobij, co můžeš

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!