Bloodhound SSC: Britové finišují „auto“, které má jet tisíc mil za hodinu | E15.cz

Bloodhound SSC: Britové finišují „auto“, které má jet tisíc mil za hodinu

25. září 2015 • 13:55
Britský tým techniků a raketových inženýrů se v roce 1997 oficiálně zapsal do Guinessovy knihy rekordů s vozem Thrust SSC, když překonali rychlost zvuku a pouští Black Rock prosvištěli rychlostí 763,035 mil za hodinu (1227,985 kilometru za hodinu). Dvacet let poté se stejný tým rychlostních maniaků chce do „Guinessovky“ zapsat znovu, tentokráte s vozem Bloodhound SSC, který by měl překonat 1000 mil za hodinu (1609 kilometrů za hodinu).

Projekt je výsledkem spolupráce více než 280 světových firem a grantu v objemu 40 milionů liber, který poskytl skotský podnikatel, inženýr a držitel světového rychlostního rekordu z let 1983-1997 Richard Noble.

K prvnímu překonání rychlostního rekordu by mělo dojít v roce 2016 - to by mělo vozidlo jet rychlostí „jen“ 800 mil za hodinu. Rok nato by mělo dojít k překonání oné magické tisícovky, byť nelze vyloučit, že vše bude opět posunuto – už v roce 2014 se mluvilo v kontextu s hlavním pokusem o letech 2015 nebo 2016.

Vozidlo bude řídit třiapadesátiletý Andy Green, který je původním pilotem vozu Thrust SSC a stávajícím držitelem světového rychlostního rekordu a zároveň jediným člověkem na světě, který ve vozu jel nadzvukovou rychlostí. Obě jízdy budou probíhat na planině Hakskeen v Jihoafrické republice, kde za poslední rok zhruba tři stovky dobrovolníků připravovaly dvoumílovou trať, kterou ručně vyčistily od zhruba šestnácti tisíc tun kamenů a kamínků.

„Chtěli jsme postavit auto, které posune rychlostní rekord tak daleko, že se jej už nikdo nikdy ani nebude pokoušet překonat,“ okomentoval motivaci týmu event manažer a zároveň řidič jednoho z doprovodných záchranných vozů Jaguar Rapid Response Martin Roper.

Projekt Bloodhound SSC běží od roku 2008, kdy se objevily informace, že se údajně připravuje konkurenční americký tým, který se snaží původní rekord překonat. Na financování se podílí také britský vládní grant, drtivá většina peněz však pochází od soukromých dárců a sponzorů. Jaguar například daroval přeplňovaný osmiválec, který pumpuje palivo do hlavního raketového motoru od Rolls-Royce, kterým je standardně osazen stíhací letoun Typhoon.

Výběr parametrů vozu:
13,5 metru dlouhý, 7,5 tuny těžký, vyvine tah 135 tisíc koňských sil

Teoretické hodnoty: akcelerace na tisíc mil za 55 sekund; ujede míli za 3,6 sekundy a následně 65 sekund brzdí.

Kola se při maximální rychlosti budou otáčet 170x za sekundu a budou z celistvého bloku speciální hliníkové slitiny, kterou pro projekt vytvořili inženýři Porsche.

Při akceleraci generuje 2G, 3G pak při brzdění, což je ekvivalent síly, kterou člověk zažije při zpomalení ze 60 mil za hodinu na nulu v průběhu jedné sekundy. „Většina lidí tomu říká bouračka“, okomentoval ironicky tento fakt tým Bloodhoundu

Tým předpokládá, že na finální pokus v roce 2017 by Bloodhound SSC měl mít trojici raketových motorů. Jeden by přitom mělo zajistit samotné britské ministerstvo obrany. Podle Ropera je Bloodhound něco jako skládačka složená z nejrůznějších darovaných dílů. Předek vozu je konstrukčně velmi podobný vozům F1 – je z uhlíkových vláken, akorát takových vrstev používá celkem třináct. Zadek vozu a spodní část šasi je z hliníku a oceli, svrchní části jsou z hliníku a titanu. Podle Ropera je Bloodhound z tohoto hlediska jakýmsi křížencem mezi F1 a lokomotivou.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!