Velké firmy objevily kouzlo startupů a technologických inkubátorů | E15.cz

Velké firmy objevily kouzlo startupů a technologických inkubátorů

Velké firmy objevily kouzlo startupů a technologických inkubátorů
Týmy při práci.
• 
ZDROJ: Jan Sedlák

Marek Schwarzmann

Ve světě začíná přibývat startupových projektů a technologických inkubátorů pod vlajkami zavedených velkých firem a korporací. Ty se tak hlavně snaží najít nové ideje a technologie pro svůj zavedený byznys, ale také uspořit zdroje investované do vlastního výzkumu či vytvořit si progresívní a pozitivní firemní image. A mají spadeno i na talentované Čechy.

Důkazem nového trendu může být nedávno uspořádané první pražské Startup Forum společnosti SAP, na konci června spuštěný akcelerátor Wayra společnosti Telefónica nebo nově otevřený inkubátor Hub:raum pro CEE německého Deutsche Telekom v Krakově. Firmy v nich rozvíjejícím se projektům poskytují nejen prostředky, ale také prostory nebo mentoring jejích vedoucích pracovníků.

„Nejatraktivnější část SAP Startup programu je v tom, že mladé firmy získají možnost prodávat našim zákazníkům v globálním měřítku. Ve chvíli, kdy vyvinou řešení na SAP Hana a prokážou jeho funkčnost, tak vstupují do fáze komercializace,“ vysvětluje Barbora Calaba ze společnosti SAP.

projekty bez limitů

„Je logické, že s opravdu novým přístupem a pohledem na věc mohou přijít především lidé, kteří nejsou součástí velkých firem v oboru a nejsou tedy raněni profesní slepotou,“ uvedla mluvčí T-Mobile Martina Kemrová. T-Mobile již například v roce 1997 založil T-Venture fond, který ročně spolufinancuje zhruba dvacet projektů. Momentálně je v jeho portfoliu 80 firem.

Projekty v akademii Wayra například nejsou nijak limitovány či svazovány interními regulacemi Telefóniky, nemusí dokonce ani spadat do oblasti telekomunikací či IT. Výměnou za podporu a investici pak získává Telefónica v projektech zpravidla pěti až desetiprocentní podíl.

Obdobné programy mají podle Barbory Calaba smysl i pro firmy, které mají silnou technologii, ale slabší prodej. Speciálně pro české firmy prý mají vysokou přidanou hodnotu, neboť jim prodeje příliš nejdou. Existují však samozřejmě výjimky.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!