Telekomunikační úřad: Smlouvy operátorů jsou plné nefér ustanovení | E15.cz

Telekomunikační úřad: Smlouvy operátorů jsou plné nefér ustanovení

Telekomunikační úřad: Smlouvy operátorů jsou plné nefér ustanovení
ilustrační foto,
• 
ZDROJ: Anna Vacková

ČTK

Zákaznické smlouvy tuzemských velkých operátorů obsahují velké množství nefér ustanovení. Ty sice nemusí být v rozporu se zákonem, ale mohou působit nesrozumitelně nebo jsou neúplné. Oznámil to Český telekomunikační úřad. Podle operátorů subjektivní známkování regulátorovi nepřísluší.

ČTÚ v průběhu listopadu analyzoval smluvní dokumentaci všech tří síťových mobilních operátorů a největšího kabelového operátora UPC. Smlouvy hodnotil pomocí 12 kritérií, kterým přiděloval barvy jako na semaforu. Mezi kritérii je například struktura smluv, možnost vyzkoušení služby, automatické prodlužování, smluvní pokuty nebo způsob reklamace.

Všichni operátoři podle hodnocení propadli u automatického prodlužování smluv a jednostranné změny smlouvy a způsobu vyrozumění o této změně. Nejvíce červených za neférová ustanovení dostal Vodafone, nejvíce zelených za plnění podmínek zákona i doporučení ČTÚ má T-Mobile.

„Asociace provozovatelů mobilních sítí nesouhlasí s hodnocením operátorů formou Spotřebitelského semaforu, který dnes ČTÚ zveřejnil, a považuje tuto formu hodnocení a způsob komunikace za aktivitu, která ČTÚ nepřísluší. Spotřebitelský semafor navíc zahrnuje jenom čtyři operátory, přestože na českém trhu působí operátorů stovky,“ reagovala asociace v tiskové zprávě. Úřad uvedl, že stejnému hodnocení podrobí i další telekomunikační firmy působící na českém trhu.

Spotřebitelský semafor ČTÚSpotřebitelský semafor ČTÚAutor: ČTÚ

Hodnocení se nelíbí ani UPC, která jej označila za populistický krok. „Je pro nás velkým zklamáním a zpronevěřením vůči základním zásadám veřejné správy, když bez jakéhokoli náznaku předchozí názorové konfrontace a poskytnutí prostoru pro vysvětlení, zasahuje regulátor podobným způsobem do práv a oprávněných zájmů operátorů a tento navíc vydává za odpovědný výkon dobré správy,“ uvedl mluvčí UPC David Frodl.

Úřad uvedl, že stejnému hodnocení podrobí i další telekomunikační firmy působící na českém trhu.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!