Startovač.cz vybral na projekty trojnásobek peněz, nejvíce na trabanty

Přes crowdfundingový portál Startovač.cz lidé v loňském roce poslali na umělecké, podnikatelské a další projekty 19 milionů korun, což je trojnásobek částky vybrané v roce 2014. Vyplývá to z aktuálních údajů portálu, který je podle dostupných údajů po Hithit.cz druhým největším v Česku.

Projekt Trabantem napříč Tichomořím Dana Přibáně a jeho kolegů byl na serveru Startovač.cz v roce 2015 nejúspěšnější
6.1.2016 13:54   |  

„V roce 2015 bylo překonáno vše, co se dosud na naší crowdfundingové scéně i na Startovači samotném přihodilo,“ uvedl Petr Tomek za portál. Rekord přitom překonala nejen celková vybraná částka. „Nejúspěšnější projekt vybral téměř pětinásobek rekordu z předchozího roku a celková úspěšnost se zastavila na 61procentech, přičemž celosvětový odhad úspěšnosti je padesát procent,“ dodal.

Vůbec nejúspěšnějším projektem byl Trabantem napříč Tichomořím Dana Přibáně a jeho kolegů. Celkem 3860 lidí jim na dofinancování cesty a natočení filmu poslalo 2,8 milionu korun, tedy téměř šestkrát tolik, než byl původně požadovaný půlmilion. Rekordní bylo i tempo výběru - Přibáňovi se totiž podařilo základní částku vybrat za pouhých 24 hodin, první milion pak za dva dny. Na vybrání peněz je přitom tradičně dána lhůta 30 dní a ani přesto se to mnohým nepodaří.

O šest set tisíc korun méně pak lidé poslali projektu internetové televize Daniely Drtinové a Martina Veselovského DVTV Extra. Částka 2,2 milionu znamená 290 procent původně požadovaného tři čtvrtě milionu. Třetím nejúspěšnějším projektem byl pražský festival světla a videomappingu Vyšlete signál, který získal milion korun.

Náhrada za banky

Crowdfunding je systém hromadného financování, který slouží nejen pro financování uměleckých počinů, ale i třeba počítačových her či třeba nastartování vlastního podnikání. Stává se tak obvykle ve chvíli, kdy vydavatelé, investoři ani banky nemají v projekt důvěru nebo se jeho autoři nechtějí vázat. Přes stránky typu Startovač.cz nebo Hithit.com a další mohou představit veřejnosti svůj projekt a částku, kterou potřebují. Příznivci i naprosto neznámí lidé pak mají možnost po omezenou dobu - většinou měsíc - autorům projektu peníze zasílat.

Pokud se peníze vyberou, projekt spatří světlo světa. Pokud se do daného termínu nevyberou, vrací se v plné výši zpět donátorům. V Česku tento systém inspirovaný mnohem větším americkým serverem Kickstarter.com a dalšími funguje od roku 2011.


Čtěte také:

Cestovatelé s trabanty vybrali rekordních 2,8 milionu

Český Wi-Fi router Turris půjde do komerčního prodeje

Dušan Kutner Autor: Dušan Kütner redaktor deníku E15

Komentáře

Čtěte také

Čedok loni kvůli uprchlické krizi a odpisům prodělal 181 milionů

Čedok loni kvůli uprchlické krizi a odpisům prodělal 181 milionů E15 exkluzivně

Nejstarší tuzemská cestovní kancelář má za sebou neradostný rok. Celkové tržby a výnosy Čedoku loni meziročně klesly o 548 milionů korun na dvě miliardy, hospodářským výsledkem… více

Komerční prezentace
Mobilní web