Přátel už má Facebook dost. Je čas začít generovat zisk | E15.cz

Přátel už má Facebook dost. Je čas začít generovat zisk

17. května 2013 • 17:59
V sobotu tomu bude rok od chvíle, kdy Mark Zuckerberg, zakladatel sociální sítě Facebook, v kalifornském Menlo Parku zazvonil zvoncem a za přihlížení šéfa burzy Nasdaq, svých zaměstnanců a investorů na celém světě s velkou slávou poslal své internetové dítě na trh. Jeden z nejsledovanějších primárních úpisů desetiletí však zklamal – hodnota akcií Facebooku se vrhla střemhlav dolů.

Rok po IPO se akcie sociální sítě prodávají za 26 dolarů – hluboko pod svou počáteční cenou, která byla nastavena na 38 dolarů za kus. Zuckerberg a spol. se však ze studené sprchy oklepali. Pochopili, že aby cena Facebooku rostla, miliardy uživatelů nestačí. Je potřeba je zpeněžit. A to se Facebooku rozhodně daří více než před rokem.

Nejhůře bylo Facebooku na podzim, kdy spadl na polovinu ceny. V lednu pak jeho akcie stouply ke 32 dolarům, což se dá považovat za téměř důstojné. Nyní však stále stojí o třetinu méně než v době vstupu na burzu, takže mluvit o comebacku by bylo trochu přehnané. Zvlášť při pohledu na arci rivala Google, jehož akcie vloni posílily o 45 procent, musí Zuckerberg zelenat závistí.

Vývoj akcií Facebooku

Vývoj akcií FacebookuVývoj akcií FacebookuAutor: Yahoo

Třetina tržeb Facebooku dnes pochází z reklamy na mobilech

Ve Facebooku ale už pochopili, že je potřeba začít využívat potenciál – bezednou zásobu osobních dat svých uživatelů. Před vstupem na burzu vydělával Facebook 85 procent svých svých tržeb na reklamách v pravém sloupci stránky, zbytek pocházel z online plateb z her jako je Zynga. Dnes firma experimentuje s nejméně deseti způsoby, jak vydělat peníze. Ať už jde o e-obchod nebo nepopulární poplatky za odesílání zpráv neznámým lidem.

OBRAZEM: Jeden pracovní den ve Facebooku

Facebook své reklamní pokusy také rozšířil na mobilní telefony, vytvořil nástroje, které inzerentům pomáhají zacílit na uživatele podle toho, jaké stránky navštívil nebo podle toho, jak se chovají mimo internet. Tyto změny pomohly zvednout obrat Facebooku na 1,46 miliardy dolarů za poslední čtvrtletí oproti 1,06 miliardám za stejné čtvrtletí před rokem. To je nárůst o 36 procent, všímá si deník Wall Street Journal. Třetina firemních tržeb dnes pochází z reklam na mobilních telefonech. Před rokem to byla čistá nula.

Už nestačí jen zvyšovat počet uživatelů

Než šel Facebook na burzu, jeho manažeři byznys příliš neřešili. Panovala shoda, že stačí rozšiřovat počet uživatelů – a peníze přijdou samy. To se postupně změnilo. Ve Facebooku údajně vznikla pracovní skupina „M Team“, která má na starost zvyšovat tržby. Ve skupině se koncentrují ty nejlepší firemní mozky, kteří se dříve starali o to, jak udělat Facebook zábavnějším. Týmy programátorů mnohem těsněji spolupracují s lidmi z reklamního oddělení, vývojáři začali navštěvovat klienty, aby se o nich dozvěděli více.

Inzerenti úsilí Facebooku kvitují s potěšením. Například online retailer JackThreads.com zdvojnásobil množství peněz investovaných za inzerci na Facebooku kvůli větší nabídce reklamních ploch, se kterými se dá experimentovat.

Byl tedy vstup Facebooku na burzu úspěch? Jak pro koho. Pro sociální síť bezpochyby – vydělal jí 10 miliard dolarů. Pro investory byl úpis něčím, na co by asi rádi zapomněli. Zřejmě ale pořád věří, že na tom Facebooku něco je. Jak jinak si vysvětlit, že ze 360 respondentů, kteří si akcie Facebooku koupili v den úpisu a které oslovila agentura Reuters, jich 88 procent nějaké akcie stále drží? Dvě třetiny dokonce stejné množství.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!