Podíl Applu na zisku odvětví chytrých telefonů stoupl na 92 procent | E15.cz

Podíl Applu na zisku odvětví chytrých telefonů stoupl na 92 procent

Podíl Applu na zisku odvětví chytrých telefonů stoupl na 92 procent
Apple
• 
ZDROJ: čtk/AP

ČTK

Zhruba tisícovka společností vyrábí chytré telefony. Pouze jedna však sklízí téměř veškerý zisk tohoto odvětví - a to americká firma Apple. Podle výzkumné společnosti Canaccord Genuity měl Apple v prvním čtvrtletí na celkovém provozním zisku osmi největších výrobců mobilních telefonů podíl 92 procenta, na celkovém prodeji však necelých 20 procent, uvedl na svých internetových stránkách list The Wall Street Journal.

Podíl Applu na zisku výrazně stoupl z loňských 65 procent, upozornil výkonný ředitel firmy Canaccord Genuity Mike Walkley. Podíl druhého Samsungu na zisku činil 15 procent. Apple a Samsung mají na celkovém zisku více než 100procentní podíl, protože podle propočtů firmy Canaccord mnoho firem z odvětví je ve ztrátě nebo je jejich zisk nulový.

Události minulého týdne ukázaly na rozdílnosti mezi firmami. Apple požádal dodavatele o výrobu rekordního počtu nového modelu iPhone. Samsung naopak varoval, že čeká horší zisk, firma HTC hospodařila ve čtvrtletí se ztrátou a Microsoft odepsal 80 procent hodnoty své divize mobilních telefonů, kterou loni koupil od Nokie.

Apple prodává za mnohem vyšší cenu

Podíl Applu na zisku ve srovnání s podílem na celkovém prodeji je pozoruhodný. Nepoměr ukazuje na schopnost Applu prodávat své přístroje za mnohem vyšší cenu. Konkurenční modely, které používají operační systém Android od Googlu, mají problém v tom, aby se navzájem od sebe odlišily, a mnoho firem proto konkuruje mezi sebou pouze nižší cenou. Navíc Samsung a HTC v posledních letech učinily mnoho chyb.

Apple představil svůj iPhone v roce 2007 a zcela tím přeměnil trh s chytrými telefony. Do té doby měla největší, dvoutřetinový podíl na trhu Nokia. Na konci desetiletí byly největšími výrobci chytrých telefonů Nokia, Appla a BlackBerry a do roku 2012 se Apple a Samsung na celkovém zisku v odvětví každý podílel zhruba polovinou. Nyní Apple výrazně vyčnívá nad ostatními, dodal Walkley.

Mnoho výrobců má také jinou strategii než Apple, u kterého má prodej přístrojů hlavní podíl na celkových příjmech. Microsoft a Xiaomi se místo na zisk z prodeje přístrojů zaměřují na zisk z dalších nabídek, jako stahování aplikací, příslušenství a doplňků. Samsung rovněž vydělává na výrobě součástek do přístrojů, které prodává i konkurentům.

Třikrát vyšší cena než za Android

Pro dominantní postavení Applu je důležitá vyšší cena. Přístroj iPhone se loni globálně prodával v průměru za 624 dolarů (15 300 korun). Přístroje s Androidem však podle údajů Strategy Analytics pouze za 185 dolarů (4500 korun). Za tři měsíce do konce března Apple prodal o 43 procent více iPhonů než před rokem a za vyšší cenu. Průměrná cena stoupla o více než 60 dolarů.

Navzdory změnám ve vedení Applu za poslední desetiletí se někteří veteráni v odvětví domnívají, že Apple zatím o svoji pozici v ziskovosti nepřijde. „Dominance Applu je něco, co je velmi těžké překonat,“ řekl WSJ bývalý provozní ředitel Verizon Communications Denny Strigl. „Apple by se musel dopustit nějaké chyby, nebo něco podobného, a já si myslím, že to se nestane.“

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!