Oblečení, které není cítit potem. Někdejší výrobce filmů Kodak objevil nový byznys | E15.cz

Oblečení, které není cítit potem. Někdejší výrobce filmů Kodak objevil nový byznys

Oblečení, které není cítit potem. Někdejší výrobce filmů Kodak objevil nový byznys
Kodak
• 
ZDROJ: čtk
8. dubna 2014 • 17:44
Více než 130 let využíval Eastman Kodak stříbro při výrobě fotografického filmu. To je ale už minulost. Nyní své zkušenosti s drahým kovem úročí novým způsobem. Své know-how investuje do výroby oděvů, které právě díky stříbru nebudou cítit potem. V budoucnu možná neskončí jen u oblečení.

Eastman Kodak patřil dlouhá léta k největším spotřebitelům stříbra na světě. Po krachu svého fotografického impéria ale musel hledat nové možnosti, jak s drahým kovem dále pracovat. Nakonec objevil nový byznys – stříbro přidává do oděvů, aby „ničilo“ pot. Využívá při tom silných antimikrobiálních účinků stříbra, tedy schopnosti zabíjet bakterie, a to včetně těch, které se „živí“ lidským potem a způsobují tak jeho zápach.

„Faktem je, že stříbro likvidací nežádoucích bakterií tento zápach potlačuje. Pokud si oblečení neušpiníte jiným způsobem, nebude třeba ho prát tak často, aby si udrželo svěžest,“ popisuje Terry Taber, šéf technologického oddělení Kodaku.

Kodak se v novém byznysu spojil s oděvní firmou PutThread Technologies, které poskytl exkluzivní práva na vlastní speciální stříbrnou sůl. Malá firma ze Severní Karolíny je známá jako výrobce antimikrobiálních tkanin využívaných ve zdravotnictví, sportu, ale také armádě.

Na druhou stranu „tažení proti potu“ za pomocí stříbra není v oděvním průmyslu nic nového. Už do roku 2005 používá stříbro ve výrobě například sportovní firma Lulemon. PutThread však tvrdí, že jejich antimikrobiální činidlo na bázi stříbra je přímo v tkanině. Narozdíl od konkurenčních produktů mu prý opakované praní nesnižuje účinnost.

Expanze do restaurací a hotelů

Před nedávnem dokonce obě firmy oznámily, že se rozhodly vzájemnou spolupráci rozšířit. Uzavřely dohodu o společném vývoji antimikrobiální technologie, která by fungovala i na jiném povrchu než jen na látce.

„Dohoda umožní oběma společnostem expandovat do nových průmyslových odvětví, jako jsou například restaurace nebo hotely,“ uvedla šéfka PutThread Technologies Lisa Grimesová.

Kodak
Světoznámý výrobce fotografických potřeb patřil dlouhé roky k tahounům fotografického průmyslu. Nedokázal však adekvátně reagovat na příchod digitální fotografie (přestože to byl paradoxně právě Kodak, který jako první přišel s digitální fotografií). Společnost se tak dostala do problémů, což vyústilo v lednu 2012, kdy požádala o ochranu před věřiteli. V srpnu 2013 soud schválil žádost firmy o opuštění tohoto režimu. Cenou bylo výrazné zeštíhlení - firma prodala velkou část aktiv a patentů a definitivně ukončila výrobu fotoaparátů. Zatímco v době vyhlášení bankrotu zaměstnával Kodak 17 tisíc lidí, v létě 2013 jich bylo už „jen“ 8500. Nově se společnost zaměřuje na technologii tisku pro firemní zákazníky, komponenty pro dotykové senzory chytrých telefonů a počítačových tabletů a na filmy pro filmový průmysl.

Kodak Alaris a Lomography spojili síly a zajistí výrobu filmů

Podívejte se, jak byl vyfocen poslední film Kodak

Autor: pav
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!