Nový byznys na síti: osobní data za dvě stovky | E15.cz

Nový byznys na síti: osobní data za dvě stovky

Nový byznys na síti: osobní data za dvě stovky
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Jan Sedlák
18. února 2014 • 06:40
Prodávejte svá soukromá data o tom, jak se chováte na internetu! vyzývá startupová společnost DataCoup uživatele počítačů a přenosných zařízení. Firma totiž buduje první oficiální tržiště s personálními daty o chování uživatelů na síti. Prodejcem těchto dat však nebudou hackeři či velké firmy, které je získaly díky „nejasnostem“ v licenčních podmínkách, ale sami uživatelé.

S nápadem tržiště dat vyrukoval jedenatřicetiletý obchodník z Wall Street Matt Hogan. Loni v listopadu jeho firma přesvědčila soukromé investory a ti do projektu vložili 440 tisíc dolarů.

DataCoup momentálně testuje zhruba s 1500 dobrovolníky beta verzi svého softwaru, který monitoruje chování a pohyby uživatelů na sociálních médiích typu Facebook, Google+, LinkedIn, YouTube či Twitter a souběžně registruje také jejich nákupní chování v nejrůznějších e-shopech. Odměnou pro registrovaného uživatele bude měsíčně zhruba osm dolarů, ale čím více služeb si nechá monitorovat, tím více si může vydělat.

Start-up z New Yorku hodlá sesbíraná data depersonalizovat a na jejich základě vytvářet trendové modely chování uživatelů, které poté nabídne dalším firmám.

„Většina lidí již nyní dennodenně poskytuje svá data o tom, jak se na síti chovají. Už jen tím, že napíšou výraz do vyhledávacího rámečku na webu Google. com,“ upozornil pro web TechnologyReview.com zakladatel firmy Matt Hogan. Datacoup jim tak podle něj jen umožní tyto informace řádně zpeněžit a firmám, které obdobná data potřebují, odlehčí práci s jejich sběrem a tříděním.

Finální software pro celosvětové využití by měl být hotov do několika měsíců. Tvůrci uvažují i o tom, že by od uživatelů kupovali i část historie jejich prohlížeče. Taková data mohou být užitečná například pro tvůrce přímé reklamy či on-line obchodníky, jejich získání je však v současnosti velmi obtížné. Mnozí uživatelé se totiž naučili používat nejrůznější software pro skrývání své identity a chování právě z obavy před zneužitím dat. Pokud ale budou mít možnost své údaje oficiálně prodat, možná změní názor.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat