Noční můra bank? Google v bankovnictví | E15.cz

Noční můra bank? Google v bankovnictví

Noční můra bank? Google v bankovnictví
22. října 2013 • 10:34
Globální spotřebitelské banky se snaží dohnat náskok, který v sociálních sítích a nových trendech mají giganti informačních technologií. Z průzkumu mezi 148 bankami v šestašedesáti zemích světa, který provedla poradenská firma Infosys a agentura Efma, vyplynulo, že 60 procent z nich ustavilo vlastní inovační strategii. Před pěti lety sázelo na novátorství jen 37 procent z nich.

Spotřebitelské trendy se totiž velmi rychle mění, na trh vstupují noví hráči a banky si chtějí udržet své místo na trhu. „Banky také trochu závistivě hledí na inovace, jako je kreditní systém hry Facebooku s názvem Farmville, on-line měny jako bitcoiny či peer-topeer půjčky typu Zopa,“ říká Rádžašechar Maiya, viceprezident softwarové větve Infosysu Finacle. „Spotřebitelské preference zákazníků bank se mění, chtějí i v bankách zkušenost zažitou ze sociálních médií,“ dodal.

Průzkum dále ukázal, že největší procento bankéřů má strach ze vstupu technologických gigantů typu Google na finanční trh. A strach není neopodstatněný: Google se na trh mobilních plateb snaží proniknout například systémem Google Wallet (peněženka), který umožňuje v mobilu schraňovat debetní, kreditní a věrnostní karty. Umožňuje přeposílat peníze z mobilu přes e-mail, nakupovat on-line či platit bezkontaktně. Peněženka zatím vyžaduje propojení s bankovním účtem. Noční můra pro bankéře by nastala ve chvíli, kdy by Google založil vlastní virtuální měnu a zákazník by kontakt s bankou mohl velmi omezit. Náskok v technologiích sociálních sítí pak banky nemusí dohonit.

Inovace bank zatím nejčastěji směřují do tabletových a mobilních aplikací, bezkontaktních plateb či lokalizačních služeb. Některé finanční domy se ale pouštějí i do odvážných akcí: například americká spořitelna Grow Financial pouští na pobočce zákazníkům program z obří obrazovky, kde mohou vyhrát peníze hrou přes mobilní telefon a detektor pohybu. Inovace se neodehrávají jen v západním světě: ruská jednička Sberbank založila v Moskvě „pobočku budoucnosti“, kde využívá například 3D virtuální poradce.

Z průzkumu dále vyplývá, že banky loni proti předchozímu roku zvýšily investice do inovací. Potvrdilo to 78 procent dotazovaných. Překvapivě se na špici drží evropské banky (86 procent), které jdou do inovací více než americké (71 procent). Výzkum ovšem ukázal i na slabé místo těchto výdajů – banky prý úspěch v inovacích neumějí nijak měřit, nějaký systém mají stanoveny jen dvě z pěti. Podle Maiyi tyto banky poměřují úspěšnost inovací sledováním návratnosti investic.

 

businessinfo.cz

  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou