Netflix mění pravidla hry, chce být globálním distributorem nových filmů | E15.cz

Netflix mění pravidla hry, chce být globálním distributorem nových filmů

19. května 2016 • 06:17
Netflix se stal globálním fenoménem. Na počátku ledna vstoupil současně do více než 130 států světa a celkem je tak dostupný ve 190 zemích včetně Česka. V prvním letošním čtvrtletí mu přibylo rekordních 6,74 milionu nových uživatelů. Celkem je jich už 81 milionů a 42 procent z nich žije mimo USA, což se začíná projevovat na nabídce.

Vedle vlastní tvorby v angličtině se postupně objeví řada seriálů v lokálních jazycích, zároveň se Netflix snaží stát globálním distributorem nových filmů. Česko je zatím mimo zájem světového gigantu.

Seriály House of Cards a Orange Is the New Black se dostaly do povědomí milionů fanoušků seriálů po celém světě. A řada z nich znala osudy jejich hrdinů dávno předtím, než Netflix vstoupil na místní trh. Právě tyto seriály jsou prvními výraznými reprezentanty nového Netflixu, který se z videopůjčovny stal televizí zcela nového typu. Její pravidla jsou zajímavější než u většiny dosavadních mediálních inovací z posledních let.

Nové formáty, staronové hvězdy

Netflix zatím stále sází na osvědčené formáty. Dále mu vévodí velké dramatické seriály, jejichž epizody mají kolem 50 minut. Vedle Domu z karet a Orange Is the New Black nabízí v této prestižní kategorii ještě komiksové seriály Daredevil a Jessica Jones nebo netradiční sci-fiSense8. Většina seriálů pochází od slavných tvůrců (Sense8 dělali sourozenci Lana a Andy Wachowští, autoři Matrixu). Netflix také těží ze smluv s komiksovým nakladatelstvím Marvel, které dnes v Hollywoodu patří k nejcennějším aktivům.

V posledních měsících se však Netflix pouští do zcela nových děl. Pro komediální seriály najímá slavné komiky (seriál Masters of None vytvořili Aziz Ansari a Alan Yang, za letošní Love stojí veleúspěšný Judd Apatow). Animované seriály chystají kreativní superhvězdy (F is for Family napsal komik Bill Burr a hlavnímu hrdinovi animovaného sitcomu BoJack Horseman propůjčil hlas Will Arnett). Podle magazínu Variety dokonce Netflix jedná o nové show s autorem Simpsonových a Futuramy Mattem Groeningem.

Letošní novinkou je vůbec první talkshow Netflixu, v níž Chelsea Handlerová v roli moderátorky zpovídá slavné osobnosti. Handlerová byla magazíny Forbes a Time označena za jednu z nejvlivnějších osobností světa. Specialitou Netflixu jsou pak nové řady seriálů, které jiné stanice zrušily. Stalo se tak s komediálními seriály Arrested Development nebo Trailer Park Boys či s dětskou sci-fiKlonové války.

Tím vším zatím Netflix kopíroval postupy dosavadních stanic, ale masivnost a velkorysost, s jakou začal připravovat nové série, je obdivuhodná. Netflix se také od běžných stanic liší způsobem distribuce – novou sérii vydá vždy najednou, a nikoli v týdenním televizním rytmu.

Do světa na talenty

To skutečně nové nastává až v posledních měsících – Netflix začíná produkovat a distribuovat neanglicky mluvené série. Využívá partnerství s původně evropským gigantem Gaumontem.

Gaumont International Television produkuje pořady po celém světě a Netflix se stává jejich distributorem. Platí to třeba pro loňský hit Narcos o životě Pabla Escobara. Narcos sice jsou označeny jako americký seriál, ten je ale celý ve španělštině, odehrává se v Latinské Americe a natočil jej brazilský režisér José Padilha. Ještě o několik týdnů dříve přitom měl premiéru první španělsky mluvený seriál Netflixu Club de Cuervos, který vznikl v mexické produkci.

Netflix jako distributor? Jde to ztuha
Koupit distribuci filmu a nepustit ho do kin může být pro prodávajícího režiséra problém. Nespraví ho někdy ani nabídka nejvyšší ceny.
Ačkoli se Netflix snaží tvořit hlavně vlastní seriály, nevzdává ani snahu stát se globálním distributorem nových filmů. Loni takto uvedl do své nabídky snímek Beast of No Nation, který patřil k festivalovým hitům a uvažovalo se o něm i jako o možném kandidátovi na Oscara. Právě kvůli neúspěchu při udílení filmových cen roku se však Netflix zatím jako distributor seriózních filmů výrazněji neprosadil.
Na přehlídkách, kde tvůrci shánějí globálního distributora, se o potenciální hity strhne vždy velký boj. Donedávna o filmy usilovali tradiční distributoři, kteří filmy pouštějí do kin. Netflix však kina nezajímají, chce filmy okamžitě uvést ve své videotéce. A je ochoten za to zaplatit. Proto v posledních letech značně stouply ceny za distribuční licence, o čemž třeba v magazínu Sight & Sound psal jeho šéfredaktor Nick James.
Ale na letošním festivalu Sundance již Netflix (a další noví hráči jako Amazon či Hulu) prohrál několik významných bitev, přičemž ta nejslavnější se strhla o snímek Zrození národa. Jeho režisér Nate Parker měl na výběr nabídku Netflixu za 20 milionů dolarů a proti ní 17 a půl milionu dolarů od tradičního distributora artových filmů Fox Searchlight. Přijal nižší nabídku, protože toužil po tom, aby se jeho film uváděl v kinech. I díky tomu pak bude mít větší šance na Oscary a další ceny sezony.
Přesto se Netflixu daří kupovat i větší filmy. Pod jeho křídly se do světa podívá nový film Brada Pitta Válečná mašina, zároveň Netflix uzavřel smlouvu na několik nových filmů amerického komika Adama Sandlera (zatím se realizoval pouze film Šest směšných).
Videotéka však nezoufá a bojuje na frontách, které jiné zdánlivě nezajímají. Netflix je výrazným distributorem dokumentárních filmů. Tři z nich se dokonce ucházely o Oscara. Dalším výrazným počinem je pak americké uvádění neanglicky mluvených filmů. Americký Netflix například uvádí i v Česku úspěšnou německou komedii Už je tady zas.

Netflix s vlastními pořady kopíruje svou expanzi s původní půjčovnou. Mexiko a Latinská Amerika byly prvními zeměmi, kam zamířil po domovských USA. Nyní začíná s vlastní tvorbou také v Evropě. Ve čtvrtek 5. května si i předplatitelé v Česku mohli pustit první řadu francouzského seriálu Marseille s Gérardem Depardieuem v hlavní roli. A Marseille rozhodně nezůstane posledním pokusem. Jen do konce letošního roku vzniknou podle plánu firmy nové seriály v japonštině a portugalštině, v roce příštím by se měly přidat novinky v italštině a němčině. Samozřejmě bude pokračovat tvorba anglická a španělsky mluvená.

Řada odborníků si stále klade otázku, co je skutečným důvodem sázky na vlastní obsah. Matthew Ball z Ivey Business Review již v roce 2013 napsal, že za vlastní tvorbou nestojí snaha přilákat nové klienty. „Ekonomicky to nedává smysl. Investice do seriálu jsou tak vysoké, že by musely přilákat miliony nových zákazníků. Pokud se tak během jednoho čtvrtletí nestane, je důvod jiný – aby o miliony diváků Netflix nepřišel,“ tvrdí Ball.

Z pošty na internet

Netflix začínal v roce 1997 jako zásilková videopůjčovna. Lidé dostávali DVD s požadovaným filmem poštou a poštou jej zase poslali zpět. Již dva roky po zahájení činnosti začal Netflix rozvíjet on-line distribuci, z níž se postupně stal hlavní byznys společnosti.

Úspěch firmy ale přinesl problém – tvůrci si účtovali stále vyšší licenční poplatky a Netflix musel investovat miliardy dolarů ročně. Zároveň si velké televizní společnosti začaly tvořit vlastní on-line databáze a přestaly Netflixu pořady poskytovat. Od roku 2012 proto Netflix investoval nemalé částky do vlastního tvorby.

Podle statistik RBC Capital Markets zaplatil Netflix v roce 2012 za původní obsah 1,75 miliardy dolarů a od té doby tuto částku každoročně zvyšoval. Letos Netflix plánuje zaplatit za původní pořady pět miliard dolarů.

Je třeba dodat, že Netflix zároveň odstupuje od mnoha dlouhodobých smluv. Loni například neobnovil kontrakt se společností Epix, díky kterému mohl nabízet filmy studií Lionsgate (například Hunger Games), MGM a Paramount (série Transformers).

Netflix a Česko
Ačkoli je Netflix v Česku přítomen již více než čtyři měsíce, žádné reálné námluvy zde zatím neprobíhají. Nabídka videotéky je zatím stále bez jakékoli místní stopy, diváci se musejí spokojit s titulky anglickými, německými či francouzskými, které bývají u většiny programů. V tuto chvíli český Netflix nenabízí ani žádný tuzemský film, ačkoli americká nabídka aktuálně zahrnuje Kolju a Venkovského učitele. Dříve ještě například Slámovo Štěstí, Švankmajerův snímek Něco z Alenky, dokument Nickyho rodina nebo sportovní snímek Zítra bude líp.
Z nových filmů, o které má Netflix údajně zájem, se mluvilo o letošní Lídě Baarové. Zda se tak skutečně stalo, zatím není jasné, Lída Baarová však v tuto chvíli není v nabídce ani amerického Netflixu. V Česku společnost nemá žádné zastoupení, tuzemské operace chce řídit z amsterdamské centrály. Momentálně však není obsazena většina jejích postů včetně šéfa business developmentu pro Evropu.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!