Na Google Glass a iWatch chtějí vydělat i další firmy. Ve hře jsou miliardy | E15.cz

Na Google Glass a iWatch chtějí vydělat i další firmy. Ve hře jsou miliardy

Na Google Glass a iWatch chtějí vydělat i další firmy. Ve hře jsou miliardy
Google Glass
• 
ZDROJ: profimedia.cz

vrb

Apple a Samsung pracují na „chytrých“ hodinkách, Google na interaktivních brýlích Google Glass. Mnozí softwaroví vývojáři to cítí jako velkou příležitost pro výdělky. Doufají, že kolem nositelné formy online elektroniky vznikne podobný „ekosystém“ jako kolem smartphonů a tabletů. Podle výzkumné firmy IMS by se v rámci nové technologické oblasti mělo v roce 2016 roztočit šest miliard dolarů. Experti ale vidí v novinkách, zvlášť kvůli jejich neozkoušenosti, také rizika.

Jednou z firem, která už se začíná na oblast nositelné výpočetní techniky zaměřovat, je Evernote. „Je možné čekat něco podobného jako u smartphonů. V prvních dvou, třech letech to byla jedinečná vymoženost. Velké zisky přišly po třech až pěti letech. Mluvíme tu o dlouhodobých investicích,“ uvedl pro Bloomberg šéf Evernote Phil Libin. Jeho firma teď vydělává hlavně na softwaru pro PC, smartphony a tablety, Google Glass a iWatch by ale prý časem mohly převzít žezlo.

Pro představu: aplikace pro smartphony do konce roku 2012 vydělaly 30 miliard dolarů, uvádí londýnská ABI Research.

Nositelných online přístrojů by se podle Juniper Research mělo v roce 2017 prodat 70 milionů, letos 15 milionů. V současnosti se ale v rámci této oblasti prodávají hlavně různé druhy fitness monitorů. Ambice „chytrých“ hodinek a brýlí jsou daleko větší. Chtějí vytvořit komplexní virtuální nadstavbu pro každodenní úkony.

Aplikace pro nová zařízení by se tedy neměly soustředit jen na monitorování fitness či sportovních aktivit, ale být pomocníkem ve vzdělávání nebo sledování zdravotního stavu. Velkou roli by měla samozřejmě hrát i zábava – v případě Google Glass má velký potenciál pro software zejména přímo v brýlích zabudovaná kamerka.

Dělat aplikace pro neozkoušené přístroje je risk

Část analytiků ale varuje, že nadšení z vývoje aplikací pro nová zařízení může také rychle vyprchat, pokud se novinky nechytnou tak, jak se předpokládá.

„Nejsem si jistý, jestli se komerční vývojáři už šikují, aby mohli dělat aplikace pro zatím nerozšířené přístroje. První várka softwaru přijde spíše od nadšenců, kteří aplikace dělají jako hobby. Vývojáři komerčních aplikací se připojí spíše až v druhém sledu,“ poznamenal k tomu pro Bloomberg Roger Entner z Recon Analytics LLC.

Aplikace pro Google Glass se budou muset také vyrovnat s tématem soukromí. Software, který by příliš využíval špionského či šmírujícího potenciálu zabudované kamerky, by jistě přitáhl pozornost regulátorů.

Výsledky průzkumů mezi lidmi ale každopádně naznačují, že je trh na nositelnou elektroniku připravený. Agentura ChangeWave Research zjistila, že 19 procent Američanů vážně zvažuje koupi nečeho podobného jako iWatch. Zhruba podobně odpovídali respondenti těsně před tím, než na trh vstoupil tablet Applu iPad.

Autor: vrb
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!