Komentář: Vodafone má nové datové tarify. Podfuk! | E15.cz

Komentář: Vodafone má nové datové tarify. Podfuk!

Komentář: Vodafone má nové datové tarify. Podfuk!
Vodafone (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: CC BY-ND 2.0: Marcos Morales via Flickr
8. listopadu 2015 • 10:50
Vodafone předvádí, jak moc chce vaše peníze. Zrušil FUP, ale není to dobrá zpráva. Někdejší férový operátor našel nové dno.

Proč podfuk? V jistém smyslu slova jej Vodafone udělal už před rokem, když představil „službu“ Data nad rámec balíčku. Český telekomunikační úřad dal operátorovi přes prsty a nařídil, aby přestal zákazníkům účtovat peníze za služby, které si neobjednali. Vodafone se odvolal a znovu prohrál. Měl zaplatit milión a odstranit ze smluv závadná ustanovení. Vodafone kolem sebe kopal dál, zažaloval ČTÚ, ale povinnost měnit smlouvy zůstala.

Dnes má Vodafone nové datové tarify. Z pohledu zákazníka se moc nemění, ceny jsou stejné, systém účtování v podstatě také, jen se různé věci jinak jmenují a operátor přidává nový příběh. FUP už není FUP, podle vyjádření operátora nové tarify nemají FUP. Automatickému dokupování dat se teď říká služby odebrané nad rámec paušálu.

„Naše nové tarify jsou postavené na účtování služeb po určitých jednotkách, jako je běžné například u hlasových služeb. Kombinace měsíčního paušálu, který již zahrnuje určitý objem služeb, a zpoplatnění služeb odebraných nad rámec tohoto paušálu jednotkovou cenou, pro zákazníky není nové. Jedná se o vyúčtování ceny poskytnutých služeb podle tarifu.“ (Tiskové oddělení Vodafonu, pátek 6. listopadu, 20:55)

Jinými slovy: Vodafone se rok rval za zachování služby Data nad rámec balíčku. Když právní boj s ČTÚ definitivně prohrál, službu „přejmenoval“ a zákazníkům ji předkládá znovu. Po podfuku na zákazníky tak přichází podfuk na ČTÚ. Jakoby právní oddělení dostalo zadání „vyhovět ČTÚ a zároveň změnit tarify tak, aby se v praxi nic nezměnilo“.

Doprovodný příběh (viz odstavec výše) se zdá být neprůstřelný – data se teď účtují stejně jako hovory, a to je přece normální. I kdyby se ČTÚ rozhodnul Vodafone znovu napadnout, boj může trvat další rok. I to je pro Vodafone výhra, je to totiž další rok, po který budou lidé platit víc než by zaplatili za základní datový balíček.

Nohy na ramena

Vodafone se i tentokrát bude hájit tím, že lze způsob účtování změnit tak, že po dosažení FUP limitu (i když teď se tomu říká jinak) potečou data pomalu a zadarmo jako bylo dlouhé roky zvykem. Stratégové ale vědí, že tento krok značná část zákazníků neudělá a zůstane u standardně nastaveného automatického dokupování (i když teď se tomu říká jinak).

Oskar byl férový operátor a jeho nástupce Vodafone se o to v prvních letech také snažil. Dokonce útočil na „Reklamštinu“ konkurenčních operátorů. Vodafone ročníků 2014/2015 ukazuje, že mu jde pouze o peníze.

Doporučení? Až přijde čas (mezi 6. a 21. lednem), změňte si způsob účtování mobilního internetu a celou tuhle kauzu nechte za sebou. Nebo ve stejném období využijte svého práva, bez sankce odstupte od smlouvy a od Vodafonu odejděte. Problém ale je, kam jít, protože další dva z velké trojky na tom s férovostí nejsou o moc lépe.

Top secret!

Pikantní je, že nové datové tarify platí od středy 4. listopadu. Proč jsme o nich neslyšeli v televizní reklamě? Proč na domovské stránce Vodafonu nevisí obří nápis? Proč nevyšla tisková zpráva? Proč o nových podmínkách neinformují média? Protože Vodafone ví, co provedl a snaží se to ututlat.

Zákonnou povinnost si splnil, o změně se dočtete v sekci Péče Vodafone, změny jsou zapracované do ceníku, ale vypadá to, že si jich všiml až jeden z našich čtenářů (Michale, díky za tip).

Vodafone u datových tarifů změnil účtování dat tak, že po vyčerpání datového objemu v rámci měsíčního paušálního poplatku (např. 1,5 GB u „flatového“ tarifu) rovnou účtuje další data. Viz screenshot z aktuálního ceníku (ke stažení zde v PDF):

Tarify VodafoneTarify VodafoneAutor: MobilMania.cz
Tohle by ani chytrá horákyně nevymyslela. Vodafone vymyslel, jak vyhovět ČTÚ a zároveň zařídit, aby se účtování dat vlastně nezměnilo.

Po vyčerpání tarifního balíčku (dříve FUP) tak stejně jako za poslední rok zaplatíte 49 Kč za dalších 50 či 250 MB dle tarifu. Záleží na původním datovém objemu. Pokud byl do 499 MB, pak platí první varianta, pokud nad 499 MB pak ta druhá. Analogii spatřujte Vodafone v hlasových službách – provoláte například 100 minut v rámci tarifu a další minuty nad rámec si prostě zaplatíte dle potřeby… Dle ceníku si také stále můžete přikoupit rovnou 250 MB, respektive 1 GB za 99 Kč opět dle výchozího tarifu, což je výrazně levnější než první varianta.

Aby se vlk nažral

Pro nové zákazníky nová pravidla platí od 4. listopadu. U stávajících zákazníků bude změna provedena 6. ledna 2016 a od tohoto data až do 21. ledna také mohou stávající zákazníci tuto změnu odmítnout a beztrestně odstoupit od smlouvy. Asi vás napadá, zda půjde i na „nových“ tarifech surfovat zpomaleně po vyčerpání základního datového limitu. Ano, ale je třeba si toto nastavit v samoobsluze. Nastavení služby by mělo být stávajícím zákazníkům zachováno, pokud už v minulosti automatický dokup odmítli a nastavili si, že nechtějí „Data nad rámec balíčku“.

Také vám přijde, že se v praxi vlastně nic nezměnilo? Právníci Vodafonu to vidí tak, že teď jsou podmínky košer a požadavku ČTÚ bylo vyhověno. Vodafone se zachoval jako chytrá horákyně, ale z pohledu zákazníka se toho moc nemění. Jak se na tuto změnu bude dívat ČTÚ v tuto chvíli nevíme. Zeptáme se hned v pondělí, ale tušíme, že na odpověď si budeme muset chvíli počkat, protože i úřad bude muset nové podmínky vyhodnotit.

Prozatím vám nabízíme odpovědi Vodafonu na otázky, které jsme položili my.

Nemáte pocit, že je to jen jiný způsob dodatečného zpoplatnění služeb, za které vás poslední rok „pronásleduje“ ČTÚ?

Takový pocit nemáme. Naše nové tarify jsou postavené na účtování služeb po určitých jednotkách, jako je běžné například u hlasových služeb. Kombinace měsíčního paušálu, který již zahrnuje určitý objem služeb, a zpoplatnění služeb odebraných nad rámec tohoto paušálu jednotkovou cenou, pro zákazníky není nové. Jedná se o vyúčtování ceny poskytnutých služeb podle tarifu.

Takže všem stávajícím zákazníkům se 6. ledna po vypršení FUP začnou účtovat další jednotky?

Nové datové tarify nemají FUP, ale skládají se z datového balíčku, který je zpoplatněn v rámci paušálu a po jeho vyčerpání jsou data dále zpoplatněna jednotkovou cenou dle ceníku. Toto výchozí nastavení uvedených datových tarifů si může účastník změnit, v takovém případě však dojde po vyčerpání datového balíčku ke zpomalení rychlosti na 20 kbps (přičemž data nad rámec balíčku nebudou po zpomalení rychlosti zpoplatněna). Nastavení datových služeb, které si zákazníci zvolili, zůstane zachované.

Jaké budou po vypršení FUP ceny? Platí tato tabulka?

Nové datové tarify již FUP nemají. Ano, jednotkové ceny jsou uvedeny v této tabulce.

To vypadá stejně, jako doteď služba Data nad rámec balíčku, takže v čem je rozdíl? Co se změnilo?

Ano, ceny nových tarifů i jednotkové ceny jsou stejné. Vysvětlení ohledně rozdílů viz. odpověď č. 1 výše.

Poslední otázka směřovala k ochraně zákazníka před nechtěně vysokým účtem. Ptali jsme se kolikrát se může dodatečný datový balíček naúčtovat, zda existuje nějaký strop. Odpověď je prostá - neexistuje. Operátor ale dodal, že zákazník si může útratu kontrolovat průběžně v samoobsluze „Můj Vodafone“, případně si nastavit FlexiLimit nebo FlexiStrop.

Celý článek vyšel na serveru MobilMania.cz.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!