Internetový obchod zlákal i tradiční byznysmeny | E15.cz

Internetový obchod zlákal i tradiční byznysmeny

Internetový obchod zlákal i tradiční byznysmeny
ilustrační foto
• 
ZDROJ: (CC BY 2.0) Intel Free Press via Wikimedia
24. července 2015 • 06:02
Svět internetového byznysu je čím dál častěji investičním cílem pro podnikatele z tradičních oborů. Minulý týden podnikatel František Piškanin se svou logistickou firmou Hopi získal podíl v rychle rostoucím e-shopu s potravinami Rohlík. O druhou novinku posledních dní se postaral Vladimír Schmalz, jeden z nejvlivnějších vrcholových manažerů v ČEZ za éry Martina Romana. Kapitál investoval do ostravské analytické firmy MonkeyData.

„Vstup off-line investorů do on-line světa je logický krok. Řada tradičních oborů zaznamenává odliv zákazníků směrem k internetu,“ komentuje trend Michal Hardyn, šéf digitální agentury 5DM. Roli podle něj hraje ještě jeden faktor. „Mezi lidmi i firmami je teď více peněz, čeká nás zase pár bohatších let. Firmy budou hledat, kam vydělané peníze vhodně investovat, a internetová podnikání mají často dynamiku a zhodnocení překonávající tradiční podnikání,“ dodal.

Společný projekt Slevomat

Průkopníkem mezi byznysmeny v investicích do internetu byla skupina Enern. Mezi její zakladatele patří generální ředitel největší ruské privátní banky Alfa Bank Petr Šmída a ostřílený manažer z technologického a telekomunikačního byznysu Pavel Mucha.

Enern dlouhodobě spolupracuje s internetovou skupinou Miton a Tomášem Čuprem. Mezi jejich společné projekty patří hlavně Slevomat, který stále vlastní. Jejich největší aktuální aktivitou je Rohlík. Naopak už úspěšný exit mají za sebou z rozvozu pokrmů DámeJídlo.

O výrazný investiční zářez na internetu se postarali také miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Zhruba před rokem vložili kapitál do E-Commerce Holdingu ze skupiny Rockaway, který nedávno odstartoval ambiciózní e-shop s potravinami Koloniál.

Internetový byznys láká zhodnocením

Volný kapitál ze všech možných sfér podnikání nachází čím dál častěji uplatnění na internetu přesto, že mnohé e-shopy stále fungují spíše jako paliči peněz než stroje na jejich vydělávání. Navíc on-line svět čelí i dalším rizikům.

„Z právního hlediska je tu mnohem striktnější regulace smluv se spotřebiteli, je tu možnost spotřebitele odstoupit od smlouvy i po doručení zboží. Zkrátka podnikatel v on-line byznysu nese větší riziko, že se obchod neuzavře,“ uvedla Thu Nga Haškovcová, šéfka tuzemské části advokátní kanceláře DLA Piper.

Poradci z BDO koupili výrobce e-shopů
Do internetového byznysu se už pustila rovněž poradenská společnost BDO Advisory podnikatelů Petra Kymličky a Radovana Hauka. Začátkem roku koupila od skupiny Allegro vývojáře e-shopových systémů NetDirect. Takovýchto úplných převzetí „on-linu“ „off-linem“ bude pravděpodobně přibývat. „Už se objevují příklady, kdy jsou kamenným byznysem akvírovány on-line firmy. Kamenným Agrofertem ovládaná Mafra kupuje za desítky milionů projekty jako AAApoptávka nebo AdInternet. Podobné investice uvidíme stále častěji,“ řekl šéf digitální agentury 5DM Michal Hardyn. Mafra v současnosti podle informací deníku E15 krouží kolem portálu Slevomat.cz. Obě firmy to však popřely.

K tomu ještě hrozí, že se slibný nápad jednoduše nechytne. Nebo že se zákazníci rychle přesunou jinam. „Vyšší rizika jsou na druhé straně spojena s možností rychlých a velmi vysokých výnosů, které se v tradičních podnikatelských schématech dosahují jen velmi výjimečně. To se projevuje v určitém období růstem i ve stovkách nebo tisících procent,“ soudí Jiří Hlaváč, partner poradenské společnosti TPA Horwath.

Lákavým segmentem na internetu jsou podobně jako v kamenných prodejnách léky. Na tuto oblast zacílila parta investorů spojená se skupinou Wood & Company. Na jaře za několik desítek milionů korun koupila menšinový podíl v e-shopu s léky Pilulka.cz.

„Do internetu vstoupilo a bude vstupovat více a více velkých off-line hráčů. Obor dospěl a vlastně už bych obchod nedělil na off-line a internetový. Ty světy se tak prolínají a jsou tak závislé jeden na druhém, že dělení postrádá smysl,“ řekl zakladatel Pilulky Martin Kasa, který si v e-shopu s bratrem Petrem nechal majoritu.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!