Informace o dětech i zdravotní stav. V USA začíná kupčení s daty uživatelů webu | E15.cz

Informace o dětech i zdravotní stav. V USA začíná kupčení s daty uživatelů webu

Jiří Liebreich

K poměrně zásadnímu kroku na poli ochrany osobních údajů se rozhodly úřady ve Spojených státech. Poskytovatelé internetového připojení budou nově moci prodávat nasbíraná data o uživatelích, jako jsou přesná poloha uživatele, jeho finanční situace, zdravotní stav, informace o dětech, historie prohlížení webových stránek, čas na nich strávených či nákupní preference. Hrozí podobný krok i v Evropě?

„Předpokládá se, že toho budou američtí poskytovatelé internetového připojení ve velkém využívat, tato data mají obrovskou cenu. Jejich prodej je obchodním modelem společností typu Facebook nebo Google. Operátoři a poskytovatelé připojení pro ně teď budou konkurencí,“ vysvětlil v České televizi Václav Stupka, právník z Centra excelence pro kybernetickou kriminalitu. V Evropě by byl tento krok prý jistě považovaný za zásah do soukromí a lidských práv, v USA za současné administrativy není na lidská práva brán tolik dohled.

Pravidla zahrnutá v předchozí legislativě, která více bránila práva spotřebitelů, loni zavedl tehdejší prezident Barack Obama. Jeho nástupce Donald Trump ovšem jmenoval po svém zvolení nového šéfa vládní agentury Federal Communication Commision – republikána Ajita Varadaraje Paie – a ten připravil radikální změnu.

Zlevní data? Telekomunikační úřad draží nové kmitočty

„Nový šéf tamního regulátora, pan Pai, je nakloněný zájmům telekomunikačního průmyslu daleko více než jeho předchůdce. Ten byl více prospotřebitelský a naslouchal oprávněným zájmům spotřebitelských organizací. Pai je více pro byznys, půjde cestou deregulace,“ řekl pro E15 Ondřej Malý, bývalý člen Rady Českého telekomunikačního úřadu s připomínkou, že Republikánská strana už od dob prezidenta Ronalda Reagana má tendenci spíše deregulovat.

Podle Malého nový šéf amerického regulátora Pai zruší regulaci síťové neutrality. „Operátoři si pak budou moci řádit, jak chtějí. Evropská unie má naopak regulaci velmi přísnou. Bude zajímavé sledovat, jak toho budou američtí operátoři využívat a jaký to bude mít efekt na trh,“ uvedl Malý.

Aktuální trend v Evropské unii je přesně opačný. Stávající či nově připravovaná legislativa má za cíl především chránit osobní údaje uživatelů a je přímo aplikovatelná v České republice – obecné nařízení o ochraně osobních údajů GDPR a směrnice o ePrivacy.

Česko je už 25 let na síti. K rychlému internetu ale má ještě daleko

„U nás je situace odlišná, protože celá Evropa se potýká s vyšší mírou regulace nakládání s osobními údaji v souvislosti s implementací GDPR a především návrhu nařízení o ePrivacy. Tyto normy značně redukují, ne-li vylučují volnější nakládání s údaji uživatelů, proto firmy nyní řeší, jak se s regulací vyrovnají,“ okomentovala události tisková mluvčí Sdružení pro internetový rozvoj Tereza Tůmová.

„Nevyrovnanost na trhu lze spíše spatřovat v tom, že člověk, který chce být součástí informační společnosti a nemá možnost si vybrat jiného poskytovatele připojení, je de facto nucen přistoupit na jeho podmínky. Tuto nerovnováhu řeší v Evropské unii právě nově GDPR a hlavně ePrivacy. Nerovnosti se tak smazávají, stejně jako v USA. EU na to šla z druhého konce,“ vysvětlilo sdružení. Situace, kdy by k takové deregulaci jako v USA mohlo dojít i v Česku, je proto zcela mimo rámec představitelných scénářů.

Seznam předběhl Google o dva roky

Hlavní argument obhájců deregulace v USA spočíval v nerovném tržním prostředí – zatímco internetoví poskytovatelé museli získat souhlas uživatelů k poskytnutí dat reklamním či marketingovým firmám, služby typu Facebook, Twitter či Google souhlas nepotřebovaly.

Rozhodnutí Kongresu přivítaly technologické společnosti AT&T, Comcast a Verizon. Nesouhlasí s ním naopak ochránci lidských práv a organizace hájící právo spotřebitelů na soukromí. 

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!