ČTÚ nařídil exekuci na Telefóniku kvůli odpojeným zákazníkům | E15.cz

ČTÚ nařídil exekuci na Telefóniku kvůli odpojeným zákazníkům

ČTK, pav

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) nařídil exekuci na společnost Telefónica Czech Republic a podal na ni trestní oznámení pro maření výkonu úředního rozhodnutí. Důvodem je opětovné nepřipojení 1500 klientů firmy Aspekt invest, které úřad firmě nařídil. Telefónica zákazníky tzv. šedého operátora o víkendu odpojila kvůli údajnému nedovolenému přeprodávání SIM karet dalším subjektům. Dnes ale podle svého vyjádření začala zákazníky postupně připojovat.

Telefónica odpojila klienty zmíněné firmy na základě podezření, že Aspekt invest je takzvaný „šedý operátor“, tedy firma, která nedovoleně přeprodává tarify.

ČTÚ už v úterý nařídil operátorovi SIM karty znovu aktivovat. Operátor ale rozhodnutí nerespektoval. Úřad tak vymáhá splnění povinností ukládáním donucovacích pokut. Podle informací webu mobilmania.cz je to zatím 50 tisíc korun, úřad může pokutu až do celkové výše 100 tisíc korun. Zároveň bylo s Telefónikou zahájeno správní řízení, kde firmě hrozí sankce až 20 milionů.

„Telefónica dospěla tak daleko, že si klade podmínky, za kterých by předběžné opatření respektovala, což považujeme za naprosto nepřijatelné a proti tomu se postavíme se vší vervou a rozhodností,“ řekl mluvčí ČTÚ Martin Drtina serveru ihned.cz. Varování úřad ve středu naplnil.

O2 podle mluvčího Hanyho Farghaliho nemá rozhodnutí o exekuci k dispozici. „Bezodkladně po ověření, že se jedná o zákazníky nelegálního přeprodejce Aspekt invest, jsou služby těmto účastníkům aktivovány a poskytovány. V tuto chvíli opětovně funguje již 650 odpojených SIM karet, přičemž proces neustále pokračuje,“ uvedl s tím, že firma zákazníky převádí pod svou dceřinou společnost Bonerix, která působí jako virtuální operátor.

„K aktivaci dalších stanic prozatím postrádáme od Aspekt Invest potřebnou součinnost. (Dle údajů ČSÚ spadá společnost Aspekt Invest s.r.o. mezi podnikatelské subjekty s 1 až 5 zaměstnanci). I nadále platí, že jsme připraveni dostát závazkům plynoucím z uzavřených smluvních vztahů, tedy obnovit poskytování služeb na stanicích, které Aspekt Invest s.r.o. používá v souladu s uzavřenou smluvní dokumentací,“ uvedl Farghali. Operátor už dříve uvedl, že SIM karty opět připojí v případě, že Aspekt invest prokáže, jsou využívání výhradně zaměstnanci společnosti, ne k předprodeji.

Připojováním zákazníků Aspektu k Bonerixu ale operátor podle mluvčího ČTÚ Martina Drtiny předběžné opatření neplní. „Telefónica má obnovit stav před odpojením zákazníků, tedy začít jim opět poskytovat služby jako klientům Aspektu. Ne je nutit, aby přešli k Bonerixu, jinak je nepřipojí,“ upozornil Drtina. Podotkl, že mezi odpojenými klienty jsou i členové záchranných sborů.

Telefónica versus Aspekt invest
Spor společností Telefónica a Aspekt invest vyvrcholil v pátek, kdy klienti údajného „šedého operátora“ Aspekt invest dostali od Telefóniky SMS s výzvou k přechodu pod křídla regulérního virtuálního operátora Bonerix (jehož majitelem je Telefónica). Aspekt invest uvádí, že Telefónica zablokovala veškerá příchozí volání na přibližně 1500 SIM kartách v držení koncových uživatelů. Při neuposlechnutí výzvy Telefónica vyhrožovala deaktivací SIM karty v horizontu několika dní. Společnost Aspekt invest začala jednat s právním oddělením Telefóniky a v pondělí se obrátila také na ČTÚ.

Aspekt invest: Je to odveta za to, že jsme nechtěli prodat klienty

Společnost Aspekt invest obvinění Telefóniky odmítá. Jak už dříve uvedl server lupa.cz, firma popírá, že by přeprodávala služby operátora. Podle vyjádření šéfa společnosti Pavla Humpolíka jde o odvetu za to, že Aspekt invest nechtěl „prodat“ svou klientelu firmě Bonerix. „Začátkem června jsem byl pozván na schůzky se zástupci O2 do Prahy a setkal jsem se se zástupci firmy Bonerix, kteří na mě velmi agresivním způsobem naléhali, abych jim prodal své klienty ‚prodal‘. Odmítli jsme,“ popisuje Humpolík.

Jak Humpolík dodává, podstatu podnikání Aspekt investu Telefónica nepochybně zná. „O tom, jaká je struktura našich klientů, byla O2 vždy informována, a několikrát jsme měli ‚lustrační‘ schůzku, kde jsme museli vysvětlovat náš vztah mezi klientem a námi jako účastníkem,“ popsal Humpolík.

Telefónica odpojovala i v minulosti
Není to poprvé, co největší tuzemský mobilní operátor někoho odpojil. I přes předběžné opatření ČTÚ v minulosti deaktivoval SIM karty firem LeeToo a 4Call - prý kvůli nezaplaceným fakturám.

ČTÚ dodává, že obchodní spory operátorů s přeprodejci služeb nesmí být důvodem pro odpojování koncových uživatelů. Proti rozhodnutí o předběžném opatření může Telefónica brojit formou rozkladu, tento opravný prostředek však nemá odkladný účinek. Operátor je povinen se rozhodnutí podvolit bezodkladně a bezpodmínečně. Úřad také podává oznámení o podezření ze spáchání trestného činu maření výkonu úředního rozhodnutí právnickou osobou.

Kellner změny ve vedení Telefóniky nechystá, ředitelem zůstává Malvido

Autor: ČTK, pav
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!