Čínský WeChat udává trendy mobilní komunikace, Facebook ho jen dohání

Čínský WeChat udává trendy mobilní komunikace, Facebook ho jen dohání
5. ledna 2016 • 14:39
Zaplatit elektřinu, zkontrolovat stav dopravy na online kamerách, nahlásit policii zločin. To všechno umí čínská komunikační aplikace WeChat, která v prosinci své platební služby rozšířila poprvé mimo Asii do Jihoafrické republiky.

Proč integrovat všechny tyto služby právě do chatovací aplikace? Důvodem je její obrovská obliba mezi čínskými uživateli. Používají ji stovky milionů lidí, zejména střední třída ve velkých městech. V podnikatelských kruzích dokonce výměna uživatelských jmen začala nahrazovat předání vizitek. A WeChat rozhodně není zanedbatelný ani z globálního hlediska – se 650 miliony aktivních uživatelů dýchá na záda oběma nejpopulárnějším aplikacím, které vlastní Facebook – Messenger a WhatsApp.

WeChat svoji americkou konkurenci zásadně předhání v propojování své obrovské komunity s elektronickým obchodem. Před pěti lety při uvedení umožňoval pouze posílání textových zpráv podobně jako WhatsApp. Postupně ale vývojáři přidávali další a další funkce, včetně těch platebních.

S WeChatem tak Číňané mohou už dva roky platit online, přes QR kód v kamenné prodejně nebo zaslat peníze ostatním uživatelům. Ti tak můžou s elektronickou peněženku WeChatu platit i v případě, že si ji nepropojili se svojí platební kartou. WeChat vlastní společnost Tencent Holdings Limited, která loni v září předběhla internetový obchod Alibaba a stala se největší internetovou firmou v Asii.

Platba s pomocí aplikace WeChatPlatba s pomocí aplikace WeChatAutor: CC BY SA 2.0: Nagarjun Kandukuru via Flickr

Potenciál komunikačních aplikací chtějí využít i další velcí technologičtí hráči. „Žádná jiná technologie se v Silicon Valley neřeší tolik jako komunikační aplikace,“ řekla listu Wall Street Journal významná čínská investorka v technologickém sektoru Jenny Lee. Alespoň jednu používá globálně dvě a půl miliardy uživatelů a podle poradenské společnosti jejich počet může do roku 2018 stoupnout na 3,6 miliardy.

Facebookse k propojení s internetovým obchodem postupně dostává až nyní. V Messengeru se dá od prosince objednat jízda s taxíky Uberu, od minulého března ho používají oděvní značky Everlane a Zulily pro zákaznickou podporu. V první polovině letošního roku by si uživatelé měli být schopni zarezervovat let nizozemských aerolinek KLM. Vývojáři Facebooku ale zároveň horečně přemýšlí, jak do aplikace zapojit internetový obchod tak, aby neodehnali uživatele ke konkurenci.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!