Český Master Internet rozšíří svůj cloud a datová centra | E15.cz

Český Master Internet rozšíří svůj cloud a datová centra

20. srpna 2014 • 12:01
Provozování cloudu už začíná přinášet zajímavé peníze také tuzemským společnostem. „V cloudu získáváme taková čísla, na která jsme cílili. Už tvoří poměrně zásadní položku v našich celkových tržbách,“ říká v rozhovoru pro E15.cz Filip Špaček ze společnosti Master Internet. Ta díky svým dvěma datovým centrum v Brně a Praze k nejvýznamnějším hráčům na trhu a cloudové aktivity chce ještě více rozšiřovat.

Vlastní cloud Master Internetu už běží na několika desítkách serverů s tím, že jich hodně firma dokupovala letos a v budoucnu v tom chce pokračovat. To společně se zájmem o jejich housingové a další služby vede také k rozšiřování obou datových center. „V Brně už jsme na stropě s kapacitou, chystáme tedy další serverové sály,“ popisuje Špaček.

Master se chce zároveň během několika měsíců v cloudu přesunout také do role provozovatele cloudových aplikací. Aktuálně má vlastní cloudovou infrastrukturu, na které by chtěl postupně spouštět aplikace jako službu za pravidelný poplatek. Tedy něco jako Google Apps či Office 365.

Aplikace v hledáčku

Firma takové SaaS aplikace nechce vyvíjet sama, ale už jedná s několika partnery. „V podstatě se dá říci, že hledáme softwarové firmy s jejich aplikacemi, které chtějí překlopit do cloudu. My jim v tom pomůžeme a software jako službu pak spustíme na naší infrastruktuře,“ přibližuje Špaček.

V Masteru uvažují o oblastech, ze kterých si chtějí takový software vybírat. Aktuálně jich je zvoleno pět, zástupci společnosti ale prozatím nechtějí přibližovat, o jaké půjde. Počet provozovaných cloudových aplikací by ale neměl být neomezený, infrastruktura totiž není nafukovací. „Obecně ale půjde o aplikace, ke kterým mají naši zákazníci blízko. Jednou takovou oblastí jsou CRM systémy, tam jednáme s pěti partnery,“ nastiňuje provozní šéf Master Internetu.

Významný tuzemský datacentrový hráč tyto aktivity začíná realizovat v rámci své nedávno rozjeté softwarové divize. Ta sama o sobě z počátku nebude vyvíjet vlastní cloudové aplikace, ale v první fázi se zaměří na mobilní projekty.

Master bude na svém cloudu provozovat aplikace jako službu. Hledá softwarové partnery

V Masteru tak jinými slovy roste sekce, která bude vyvíjet vlastní mobilní aplikace, jež by se pak v budoucnu měly samy uživit v rámci prodejů na App Store, Google Play a podobně. Projekty mohou mít různé zaměření a spojovat je bude jediné – opět cloud Master Internet, na němž poběží aplikační zázemí.

„Měly by to ale být především praktické aplikace. Například o hrách zatím neuvažujeme, ale do budoucna nic nevylučujeme. Podporujeme jakýkoliv nový nápad,“ doplňuje Špaček. Master v souvislosti tím chystá i vlastní inkubátor a podobně, více v našem dřívějším textu.

Najít peníze jinde

„Myšlenka softwarové divize byla logická. Máme datová centra, provoz a infrastrukturu a byla by škoda toho nevyužít,“ vysvětluje Filip Špaček. Master Internet už dříve vyvíjet systémy pro své zákazníky, firma se ale rozhodla softwarový tým hodně obměnit a udělat ho více progresivním. Společnost stále v Brně hledá nové vývojáře, i na absolventské pozice.

Velký příklon ke cloudu je v případě Masteru důležitý také z dalšího hlediska – na samostatném tradičním housingu a podobných službách už se zase tolik vydělat nedá. „Je zde velký tlak na cenu a lepší podmínky si zákazník může jednoduše vysoutěžit,“ souhlasí Špaček. Pro provozovatele těchto služeb je tak důležité mít i služby nad tímto byznysem a generovat díky tomu větší marži.

Cloud má v Česku podle provozního šéfa Masteru rostoucí tendenci, potřeba vlastnit fyzický hardware je ale údajně u některých zákazníků stále přítomná. Případ vytopené Casablancy dle Špačkových slov s trhem nakonec zásadně nezamával, zákazníci pouze vyžadují cloud skutečně běžící ve dvou datových centrech.

Rozšiřování vlastního cloudu Master Internetu potěší zejména Dell, na jehož železe brněnská společnost běží. „Spolupráce s Dellem nám funguje dobře, ale samozřejmě v rámci možností lokálního trhu. Ani Dell nemá takové prostředky a možnosti všechny na cloud přesvědčit. Ale mění se to,“ zakončuje Špaček.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!