Česká 3D tiskárna DeeOrange chce dostat trojrozměrný tisk mezi běžné uživatele | E15.cz

Česká 3D tiskárna DeeOrange chce dostat trojrozměrný tisk mezi běžné uživatele

Česká 3D tiskárna DeeOrange chce dostat trojrozměrný tisk mezi běžné uživatele
Česká 3D tiskárna DeeOrange.
• 
ZDROJ: Jan Sedlák
26. září 2013 • 10:01
„Našeho designéra dokáže pěkně rozčílit, když mu někdo řekne, že to vypadá jako výrobek od Applu. Mně to ale nevadí a spíš si myslím, že je to dobře,“ usmívá se zakladatel a šéf společnosti DO-IT David Miklas. Ukazuje při tom na opodál stojící uhlazenou bílou 3D tiskárnu, jejíž třetí várka právě míří do výroby. Podobnost s Applem není úplně náhodná a i tento fakt má český výrobek DeeOrange a 3D tisk dostat také k běžným uživatelům.

O „tisknutí“ 3D modelů a výrobků už se mluví poměrně dlouho, doposud je ovšem tato oblast spíše doménou buďto technologických nadšenců, nebo firem, které s 3D modely pracují například při návrhu výrobků a podobně. O vizích běžně dostupného trojrozměrného tisku mluví snad všichni „futurologové“ a nabízí například ten koncept, kdy si uživatelé budou moci na internetu koupit určité zboží, které si ovšem nenechají doručit poštou jako dnes, ale jednoduše si stáhnou 3D model a doma si ho vytisknou.

Této vizi však stále mnoho věcí chybí. Opravdu dobré 3D tiskárny jsou cenově nedostupné a mohou si je dovolit pouze firmy, univerzity a výzkumná centra, a ty, jež už mají cenu přijatelnou, jsou pro běžného uživatele stále spíše nepřívětivou směsicí kovu, plastu a mechaniky. Příkladem budiž úspěšný projekt RepRap, za jehož velkou popularizací v Česku stojí zejména Josef Průša.

Zapojit a tisknout. S App Storem navíc

DeeOrange chce tuto mezeru zacelit a celý koncept je takový, že uživatelé jednoduše přístroj zapojí do svého počítače, nainstalují ovladač jako u tradiční tiskárny a mohou začít tisknout. „U tisknutí na jedno klepnutí myší ještě nejsme a pro úplného laika to stále není, ale děláme na tom,“ popisuje David Miklas a jako příklad uvádí nutnost před tiskem postarat se o podložku, na kterou se nanáší tisková hmota.

Česká 3D tiskárna DeeOrange.Česká 3D tiskárna DeeOrange.Autor: Jan Sedlák

DeeOrange je bílá uzavřená krabice s dvířky, „okýnkem“ a dotykovým displejem na přední části, kde je možné vidět stav tisku, informace o tisknutém modelu, teplotu trysky a podložky a 2 ovládací tlačítka pro pauzu nebo úplné zastavení tisku. Na zadní části je pak upevněn zásobník s namotanou strunou z materiálu ABS, ze kterého se tiskne. K dispozici je i čtečka paměťových SD karet (2GB je součástí balení), díky čemuž je možné tisknout i bez počítače.

„Je to jedna z mála 3D tiskáren na trhu, která je uzavřená, nemá žádné pásy a je přesná,“ popisuje Miklas výhody výrobek jeho společnosti. Právě tato uzavřenost a jednoduchost evokuje přirovnání k iPodu či iPhonu, není to ale pouze o samotném hardwaru. Firma totiž před pár dny spustila webový obchod be3d.cz, který je v podstatě velmi podobný obchodům App Store či iTunes. Je zde možné koupit hotové 3D modely a nechat si je vytisknout.

Nabídka obchodu je prozatím chudá a pořídit si lze pouze 8 modelů. V budoucnu by ale počty měly narůst. Platforma je totiž otevřená všem, kdo vytváří 3D modely a chtějí je následně prodávat dalším lidem. Be3D ve schvalovacím procesu vybere výrobky, které do obchodu pustí a za zprostředkování si vezme 30 procent z ceny stanovené autorem. „V současné době máme ve schvalovacím procesu 3 nové modely a brzy očekáváme další. Be3D je pro nás především podpora pro prodej samotných tiskáren.“

Česká 3D tiskárna DeeOrange.Česká 3D tiskárna DeeOrange.Autor: Jan Sedlák

Pražští DO-IT ale chtějí jít ještě dále. Do konce roku by měl být spuštěný vlastní 3D modelovací nástroj. Poběží ve webovém prohlížeči, díky čemuž ho nebude nutné instalovat, a nabídne velice jednoduché ovládání a sadu přednastavených šablon. Díky tomu by mělo být pro uživatele snadné si vytvořit vlastní výrobek, třeba náušnice či hrníček, nabídnout ho k prodeji a rovnou si ho i vytisknout. Dokonce nebude nutné si kupovat samotnou tiskárnu – DO-IT nabídnou tisk přímo u nich (je to tedy koncept podobný americkým Shapeways) a spuštěna má být i komunitní síť, v rámci které budou moci majitelé DeeOrange tisknout věci ostatním zájemcům.

Laserovky byly také nejdříve drahé

I přes toto všechno prozatím běžný uživatel není úplnou cílovou skupinou DeeOrange. Cena s daní totiž vyjde na více než 43 tisíc korun (bez daně o několik tisíc méně), což je na domácnosti stále ještě hodně. „Do domácnosti zatím prodáváme minimálně, spíše jednotky kusů. Mnohem více si tiskárnu kupují například architekti, projektanti a podobní tvůrci, kteří mohou díky 3D tisku velice levně vytvářet vlastní prototypy,“ komentuje Miklas. „Situaci bych ale přirovnal k laserovým tiskárnám před několika lety. Ty také byly drahé a spíše pro firmy a dnes už jsou naprosto běžné i v domácnostech.“

Vývoj na trhu s tradičními tiskárnami by se na těch 3D měl odrazit také v jiném ohledu – stane se z nich komodita, která se často prodává pod cenou s tím, že se výrobci investice vrátí na prodeji náplní a doplňkových služeb (v případě DeeOrange třeba onen „App Store“). DO-IT má proto vlastního výrobce tiskového materiálu (strun). „Dbáme na velkou přesnost, kterou například levné materiály z Číny nabídnout nemohou,“ popisuje Miklas. „Tiskárna umí pozastavit tisk a, vyměnit náplň a navázat tak tiskem jinou barvou.“

Česká 3D tiskárna DeeOrange.Česká 3D tiskárna DeeOrange.Autor: Jan Sedlák

Nápad vytvořit vlastní 3D tiskárnu přišel v listopadu loňského roku. Společnost DO-IT se tehdy zabývala outsourcingem IT, přes který se pak díky požadavkům zákazníků dostala k vývoji dockovacího stojánku pro tablety. Bylo tak nutné nechat si vytvářet trojrozměrné prototypy na zakázku a později si firma pořídila vlastní 3D stroj. Nevyužitý čas tiskárny se prodával ostatním firmám a odtud už byl k vlastní koncepci jen malý krok.

Start samotného projektu nastal letos v lednu. DeeOrange se tak na trh dostala během krátké doby a co je ještě důležitější, má odbyt. DO-IT přes letošní prázdniny prodala první sérii 20 kusů, nyní doprodává druhou sérii o 30 kusech a v třetí várce už na český a slovenský trh půjde rovná stovka výrobků. Slušná poptávka se mimo jiné projevuje tím, že si firma brzy vydělá sama na sebe a nebude závislá na dalších investicích. David Miklas do projektu prozatím investoval ze svého zhruba milion korun a dalších „několik milionů“ pak další investoři.

Profesionální model ve výrobě

Jen v Česku a na Slovensku se ale Miklas a jeho tým nechtějí zastavit. „Zdejší trh má potenciál menších stovek kusů. Co nejrychleji se chceme dostat na evropské trhy (do ledna má být připraven prodej v 9 zemích) a následně také do Brazílie, Indie a Číny,“ plánuje mladý podnikatel s tím, že na prodej využije síť distributorů a partnerů. Do Spojených států se chce firma vydat až později, konkurence je tam totiž mnohem větší.

„S investory máme reálně naplánováno, že by se do 2 let daly prodat 4 tisíce kusů. Ještě do konce roku bychom mohli dosáhnout na tržby kolem 6 milionu korun,“ počítá Miklas. Ani to ale není konečná. DO-IT právě dokončují vývoj profesionálního modelu DeeRed. Ten bude mít 2 tiskové hlavy, bude umět tisknout z 2 materiálů a i díky své velikosti a váze kolem 200 kilogramů bude určen do firem a velkých podniků. Představení je plánováno na brzkou Print Show v Londýně a v lednu začnou nové modely vyjíždět z výrobní linky.

David Miklas - DO-IT, DeeOrange, Be3D.czDavid Miklas - DO-IT, DeeOrange, Be3D.czAutor: Jan Sedlák

Na DeeOrange a DeeRed už pracuje na plný úvazek 10 lidí, kteří zabírají 8 místností a 1 sklad (asi 2 třetiny celkového prostoru) v technologickém inkubátoru ČVUT (InnovaJet) poblíž „Kulaťáku“ v pražských Dejvicích. Jak lidí, tak prostoru je ale nedostatek, růst zaměstnanců je však podle Miklase těžké „menežovat“ a nové prostory by se měly najít do konce roku. Nová výrobní linka pak zvládne vyprodukovat 2 tiskárny denně.

DO-IT při tvorbě využívá kompletně vlastní elektroniku, na kterou spolupracuje právě s ČVUT. Škola byla pro firmu dobrým partnerem také při patentovém průzkumu. Přístroje využívají Freescale procesor, ovládání řídící elektroniky se píše v jazyce C a při vývoji se využívají také open source nástroje jako Cura.

Videorozhovor:

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!