AVG: Čekejte antiviry v autech, ledničkách a mobilech. Překonají počítače | E15.cz

AVG: Čekejte antiviry v autech, ledničkách a mobilech. Překonají počítače

AVG: Čekejte antiviry v autech, ledničkách a mobilech. Překonají počítače
AVG Technologies, Brno
• 

Jan Sedlák

V české bezpečnostní společnosti AVG Technologies už dopředu počítají s tím, že jejich byznys s mobilním bezpečnostním softwarem v budoucnu překoná tradiční počítačový byznys. „Ještě nemůžeme odhadnout kdy, ale je jasné, že nové druhy chytrých zařízení počítače jednou překonají,“ říká v rozhovoru pro E15.cz technologický šéf AVG Yuval Ben-Itzhak. Firma proto do této oblasti stále více investuje, najímá nové vývojáře a postupně uvolňuje nové mobilní produkty.

Přesun uživatelů k mobilním zařízením je podle technologického hlavouna AVG zřejmý. „Lidé samozřejmě stále používají počítače, ale už do nich neinvestují. Pořád doma nějaký počítač mají, ale dalších 500 dolarů už nedají do nového, ale místo toho si pořídí chytrý telefon nebo tablet,“ popisuje Ben-Itzhak své zkušenosti s trhem. „A my stále uživatele následujeme a proto se teď hodně na tuto oblast zaměřujeme.“

AVG je v mobilní bezpečnosti úspěšné. Firma koncem dubna tohoto roku jako vůbec první bezpečnostní společnost na světě překonala hranici 70 milionů stažení jedné aplikace (AVG AntiVirus FREE) z obchodu Google Play pro Android. S tradičním antivirem to ale nekončí a na trh se postupně dostávají další aplikace. Naposledy to byla AVG TuneUp, díky které je možné optimalizovat chod přístrojů s Androidem. „Postupně lze očekávat i další produkty,“ nastiňuje Ben-Itzhak.

Automobil a lednička s antivirem

AVG vidí velikou budoucnost i v dalších druzích zařízení, které se dříve nebo později budou připojovat k internetu. Fenomén „internetu věcí“ nejenom, že by měl přinést připojení automobilů, televizorů, ledniček, elektroměrů a mnoha dalších strojů do celosvětové sítě, tyto výrobky se ale zároveň s tím stanou napadnutelné. Ruská společnost Kaspersky Lab už například nedávno oznámila, že pracuje na projektu, který přinese „antiviry“ právě do automobilů a dalších strojů.

„Prozatím nemůžeme komentovat, co chystáme, ale vše, co se bude nějakým způsobem připojovat k internetu, nás velice zajímá,“ navazuje Ben-Itzhak a dodává, že podobné kroky, jako od Kaspersky Lab je možné očekávat i u AVG. Nelze ovšem očekávat, že bezpečnostní software pro automobily a podobně bude podobný tomu, jak známe antiviry dnes. Případné hrozby u těchto zařízení budou číhat jinde a podle toho se k vývoji bude přistupovat.

AVG má v současné době kolem 350 vývojářů (900 lidí celkově) a zhruba 80 z nich se zabývá právě mobilním vývojem. Mobilní výzkumný tým je součástí velkého výzkumného centra AVG, zároveň ale dostává určitou samostatnost. Velká část tohoto výzkumného týmu sídlí v kancelářích v Brně, na mobilních aplikacích se nicméně pracuje také na pobočkách v izraelském Tel Avivu a v Atlantě.

„Najít dobré bezpečnostní vývojáře je velice těžké, protože takové lidi na školách příliš neseženete. Musí s tím mít prostě zkušenosti a o problematiku se zajímat,“ popisuje Ben-Itzhak. Brněnské technické školy přesto podle něj dobré lidi „produkují“.

Antivir jako předinstalovaná součást mobilu

AVG prozatím příliš nepřibližuje, kolik dokáže na mobilní bezpečnosti vydělat, pohyby na trhu nicméně možné sledovat lze. Společnosti po celém světě například utrácí za kybernetickou bezpečnost více, než kdykoliv v historii a počítá se s dalším růstem tohoto trendu. „Mobilní bezpečnost jednoznačně investice firem do bezpečnosti navyšuje,“ potvrzuje Ben-Itzhak.

Do budoucna lze očekávat i to, že AVG a jemu podobné firmy budou těžit z partnerství s mobilními operátory a výrobci chytrých telefonů, tabletů a v budoucnu samozřejmě i těch ledniček. Podle informací E15.cz už například tuzemští mobilní operátoři vyjednávají s bezpečnostními firmami o tom, že na jimi prodávané přístroje předinstalují bezpečnostní aplikace. Tato různá „OEM partnerství“ by tak v podstatě následovala běžnou praxi z osobních počítačů.

Další věcí, kterou AVG vidí jako trend ochrany uživatelů, je monitorování sociálních sítí a internetu. „O tom, jak by měly internetové firmy nakládat s daty uživatelů, se neustále vedou diskuse a hledá se co možná největší shoda. Naše role na trhu je v tom upozornit uživatele na to, co se s jejich daty na internetu děje a může dít,“ popisuje technologický šéf AVG. Funkce Do-Not-Track tak například umí upozorňovat na chování jednotlivých webových stránek atp.

Podobnou cestou se vydává i konkurence. Rovněž český Avast před několika dny , která umožňuje kontrolovat profil na Facebooku a mobilní aplikace. „Podobné funkce máme díky Do-Not-Track už rok. Avast nás teď jenom následuje,“ usmívá se Ben-Itzhak.

AVG v posledním čtvrtletí meziročně a i díky mobilním projektům očekává další růst. Firma se snaží expanzi ukočírovat. Mnozí zaměstnanci si například stěžují, že je v AVG hodně vrstev a byrokracie a že je občas těžké zde fungovat. „Snažíme se zlepšovat. Provádíme různé porovnávací testy s ostatními stejně velkými společnostmi a snažíme se zaměstnance zapojovat do diskuse,“ uzavírá Ben-Itzhak.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!