Apple najal bývalého šéfa Blackberry, který měl na starost vývoj softwaru pro automobily | E15.cz

Apple najal bývalého šéfa Blackberry, který měl na starost vývoj softwaru pro automobily

Apple najal bývalého šéfa Blackberry, který měl na starost vývoj softwaru pro automobily
Takhle si Apple Car představují na Carwow.com
• 
ZDROJ: Carwow.com/Živě.cz

Karel Javůrek

Po mnoha neoficiálních informacích o tom, že Apple pracuje na vlastním elektromobilu, který bude vybaven technologií automatického řízení i softwarem přímo od Applu, se objevuje další zajímavá zpráva. Do týmu Applu se totiž přidá zkušený šéf, který měl v Blackberry na starost právě software pro automobily.

Nedávno jsme se dle zdrojů Wall Street Journal dozvěděli, že Apple nestíhá původní plán s uvedením automobilu na rok 2019 a vše se posune na rok 2021. Objevily se ale také informace, že se Apple začal více soustředit na samotný software, který bude automobil obsluhovat a řídit.

Jak takový systém může vypadat, lze vidět například u elektromobilů od Tesla Motors – propojení s mobilním telefonem je totiž jen okrajovou záležitostí. Vše důležité je součástí automobilu, který má vlastní operační systém a jde tak o stroj, který se stává více počítačem.

Automatické řízení je samostatnou částí, která vyžaduje nasbírat obrovské množství dat na reálných silnicích, o což se Tesla Motors rovněž snaží. Podle Elona Muska bude nutné počítat s tím, že legislativa bude vyžadovat s licenci pro podobné systémy se zkušenostmi v oblasti miliard najetých kilometrů.

Software je tak pro vozy budoucnosti extrémně důležitý, stejně jako například i u mobilních telefonů. Můžete mít skvělý hardware, ale jakmile nebudete mít dobrý software, který by ho využil nebo bude způsobovat problémy, bude k ničemu, i když bude z kvalitních materiálů a s nádherným designem.

To si asi začíná uvědomovat i Apple, který najal Dana Dodgeho, bývalého tvůrce unixového operačního systému QNX. QNX patří od roku 2010 pod Blackberry a vzhledem k mobilnímu zaměření byl systém vyvíjen i pro automobilový trh. Pro své vozy ho například používal Ford, Volkswagen, Daimler AG a další výrobci.

Dan Dodge bude pracovat pod novým šéfem Bobem Mansfieldem, který má celý „projekt Titan“ na starost a reportuje přímo Timu Cookovi. Zatím se spekuluje, že Apple zvolí raději strategii, která bude zahrnovat akvizici nějakého automobilového výrobce, případně blízké partnerství. Jak totiž ukazuje i Tesla Motors, vyrábět spoustu elektromobilů je opravdu náročný proces, který nelze tak snadno škálovat, jako u malých mobilních telefonů. Hlavním problémem jsou baterie, což ale Elon Musk řeší pomocí Gigafactory.

I když tak Apple zvládne software a design, stále musí mít obří továrny, které budou schopné takové vozy vyrábět v potřebném množství. Apple má v hotovosti dostatek peněz, aby mohl koupit i větší automobilku a její výrobní linky, takže uvidíme, jaké strategie se od Applu nakonec dočkáme.

 

Hlavní zprávy

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!