Amerika se chystá na Černý pátek, české obchody se osmělují pomalu | E15.cz

Amerika se chystá na Černý pátek, české obchody se osmělují pomalu

Amerika se chystá na Černý pátek, české obchody se osmělují pomalu
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Štěpán Bruner, E15
27. listopadu 2014 • 17:33
Nákupní svátek Black Friday je v USA synonymem rekordních slev a startem vánoční nákupní horečky. Slevy dosáhnou desítek procent, za nižší cenu budou například i výrobky Applu. Prvním pátkem po americkém Dni díkůvzdání tak začíná prodloužená vánoční sezona i mimo USA, kde se jako první naučili tento svátek slev využívat britští zákazníci Amazonu. V Česku se tato slevová akce uchycuje pomalu a zatím převážně jen mezi internetovými obchody.

V USA během Black Friday utratí spotřebitelé průměrně 423 dolarů (9350 korun). Loni dosáhly tržby obchodníků 57,4 miliardy dolarů.

Na Černý pátek se pomalu adaptují i české e-shopy a berou jej jako dobrou obchodní příležitost. Alza.cz letos rozšířila slevové akce na celý týden. „Jeden den nám od začátku přišel málo, proto jsme se rozhodli nabídnout celý 'černopáteční týden'. Slevy budou dosahovat až 70 procent,“ uvedla Šárka Jakoubková z Alza.cz. Prodeje během ní během akce lámou rekordy. E-shop za první čtyři dny akce dal do prodeje téměř 10 tisíc kusů zboží za 30 milionů korun.

Poprvé se letos během Black Friday zapojí do slev Mall.cz. „V rámci slev však nebudeme promovat jen elektroniku, se kterou je Černý pátek nejvíce spojený, ale produkty napříč celým naším širokým sortimentem,“ uvedla mluvčí firmy Michala Gregorová.

Kamenné prodejny se v Česku akce většinou neúčastní
V České republice se do trendu zapojují e-shopy, na rozdíl od kamenných prodejen. „V průběhu roku a zejména nyní před Vánoci máme spoustu výhodných nabídek, které promujeme směrem k zákazníkům vždy celý kampaňový týden. Navíc podle nás došlo ke značné devalvaci a nadužívání Černého pátku jako komunikačního nástroje,“ uvedl Petr Jiras z Electro Worldu.
V Čechách se zatím zdaleka nejedná o nic tak masivního jako v USA, i když se o to některé e-shopy snaží již dva roky. Jde spíše o jednotky internetových obchodů, které se na Black Friday zaměřují. Jedná se především o lídry trhu,“ uvedl k akci Marek Krška ze společnosti NetDirect, která vyrábí a provozuje e-shopy.

CZC.cz nabídne v pátek ve slevě 300 produktů se slevami až 80 procent. „Na rozdíl od minulého roku letos nespustíme všechny slevy s úderem půlnoci, ale budeme je postupně spouštět v průběhu celého dne,“ uvedl marketingový ředitel CZC.cz Kamil Demuth. Slevy se budou týkat např. mobilních telefonů, tabletů, notebooků, televizí a fotoaparátů.

Prodejny iStyle nabídnou v pátek slevy na produkty a příslušenství značky Apple. Slevy se podle internetových stránek firmy pohybují od devíti do 39 procent. Například na iPhonu 5S lze ušetřit 1360 korun.

Americká událost získává globální rozměr díky internetu

V USA během Black Friday utratí spotřebitelé průměrně 423 dolarů (9350 korun) a loni dosáhly tržby obchodníků 57,4 miliardy dolarů. Nejprve ji přijali za svou britští zákazníci Amazonu, když si všimli výhodných nabídek určených původně americkým uživatelům.

„Globální povaha internetu ale znemožňuje omezit akční nabídky jen pro Američany,“ říká obchodní analytik Nick Bubb. Britské Tesco například chystá slevy ve výši až 70 procent. „Problém je, že pak nikdo nebude chtít nakupovat za plnou cenu,“ upozorňuje Bubb. Důsledkem slev je ale i prodloužení nákupní sezony, uvedl Jacques de Cock z Londýnské školy marketingu. „Zákazníci mají sice jen konečné množství peněz, ale pokud jejich část utratí s dostatečným předstihem, během předvánočních nákupů snadno zapomenou, kolik už utratili,“ dodal.

Autor: vav
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat