Vodafone dostal od ČTÚ pokutu za automatické dokupování dat | E15.cz

Vodafone dostal od ČTÚ pokutu za automatické dokupování dat

Vodafone dostal od ČTÚ pokutu za automatické dokupování dat
Vodafone (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: CC BY-ND 2.0: Marcos Morales via Flickr
29. května 2015 • 13:26
Mobilní operátor Vodafone dostal od Českého telekomunikačního úřadu pokutu jeden milion korun za automatickou aktivaci dokupování dat zákazníkům. Regulátor to označil za nekalou praktiku s tím, že stejně činí také konkurenční O2, kterou úřad rovněž vyšetřuje. Rozhodnutí o milionové pokutě zatím není pravomocné a Vodafone podle svého vyjádření proti rozhodnutí podá rozklad.

Rozhodnutí regulátora přišlo zhruba dva dny poté, co byl konkurenční T-Mobile zákazníky a některými médii kritizován za „odstřihnutí“ zákazníků od datového připojení v okamžiku, kdy vyčerpali svůj objednaný datový balíček, tedy takřka opačný přístup, než který zvolil Vodafone s O2. T-Mobile do té doby rychlost připojení jen výrazně zpomaloval.

Podle mluvčí Vodafonu Markéty Kuklové ze statistik vyplývá, že více než tři čtvrtiny zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni. „Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy,“ uvedla. Podle ní ČTÚ ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. „Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad,“ dodala.

Kauza "automatické" aktivace

„Chceme pokračovat ve strategii maximální informovanosti týkající se používání datových služeb. Zákazníci se nemusí obávat žádné automatické aktivace balíčků spojené s navýšením vyúčtování – po vyčerpání datového objemu si sami vyberou (a dvěma kliky volbu potvrdí). Chceme, aby zákazník vždy věděl, co si aktivuje,“ uvedla ve vyjádření pro E15 Patricie Šedivá z T-Mobile s tím, že automatická aktivace služeb do této strategie nepatří.

Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu uplatňuje podle ČTÚ od 15. května vůči svým zákazníkům také společnost O2. „ČTÚ činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností. Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat,“ stojí v prohlášení regulátora.

Autor: ČTK, msc
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!