Unikátní produkt na českém trhu: pojištění internetových rizik

Unikátní produkt na českém trhu: pojištění internetových rizik
14. ledna 2016 • 12:49
Na českém trhu s pojištěními se objevily dva nové produkty, které jsou i v rámci vyspělého pojišťováckého prostředí západní Evropy unikátní: ČSOB Pojišťovna a AXA Assistance nabídly pojištění internetových rizik. Ta kryjí jednak „praktiky“ podvodných e-shopů, jednak ale také třeba poškození či zneužití internetové identity nebo zneužití platební karty. Jako třešínku na dortu pak v balíčku pojištění lze najít i asistenční služby související s provozem PC či jeho údržbou.

„Pojištění internetových rizik bylo poprvé zavedeno ve Francii před necelými třemi roky,“ upřesnil ředitel Odboru pojištění majetku a odpovědnosti ČSOB Pojišťovny Michael Neuwirth. Podle něj se pojišťovna hodlá v rámci produktu soustředit hlavně na ochranu klientů při nákupech na internetu, jejich osobních dat či dat souvisejících s užíváním platebních karet.

„Stále častěji v praxi narážíme na nízkou informovanost ohledně ochrany před internetovými riziky, roste i množství případů odcizení identity a podvodů při online platbách,“ tvrdí generální ředitel AXA Assistance Jan Čupa.

Podvodné e-shopy, kyber šikana i phishing hesel

Pojišťovny tvrdí, že klientům pomohou i s odstraněním nepravdivých či hanlivých informací z internetu a sociálních sítí nebo v případě kyberšikany. Zajistí a uhradí prý i firmu, jejíž úkolem bude odstranit či znesnadnit přístup k negativním informacím o poškozeném. Vezmou na sebe i postup vůči osobě, která pomluvu či poškozující informace zveřejnila, i vůči vydavateli nebo hostingové službě, na jejichž stránkách byly tyto informace zveřejněny.

Pokryty by měly být i škody způsobené phishingovým útokem, kdy klient „omylem“ klikl na link v podvodném e-mailu a vir mu v PC následně odposlechl heslo k internetovému bankovnictví či údaje o platební kartě. Asistence při nákupu na e-shopu přitom funguje jako nadstavba již existující služby, kterou k nákupům platební kartou na internetu poskytují banky – charge back. Tedy kromě platby kartou kryje i platby převodem na účet a pokud se klientovi nedaří vést reklamační řízení, může vše „přehodit“ na pojišťovnu. Tuto službu podle ČSOB pojistka nenahrazuje, ale doplňuje a rozšiřuje.

Pozor na regiony

Postesknutí nad pojištěním internetových rizik možná může vyvolat jen absence Číny jakožto jednoho z „krytých regionů“ (v podstatě celý „Západ“ včetně Japonska, Izraele a Nového Zélandu), z nichž pojišťovna klienta chrání před případnými podvodnými e-shopy. „Začlenění Číny do struktury pojištění by vedlo k neúměrnému nárůstu ceny pojistky,“ dodala ČSOB Pojišťovna na dotaz E15. Jednu osobu přitom vyjde pojistka na devět stovek ročně, celou rodinu pak na necelých dvanáct stovek ročně.

Regionální rozčlenění krytí před e-shopy u AXA redakce E15 zjišťuje.

Statistky
• Až 90 procent lidí netuší, jak se bránit v případě odcizení identity. Celých 50 % uživatelů si přesto za posledních 12 měsíců nezměnilo přístupové heslo na žádném ze svých online účtů.
• 62 procent případů spotřebitelských sporů se týká nákupů přes internet.
• Pouze 4 lidé z 10 kontrolují, jaké informace o nich na internetu kolují.
• Až 7 z 10 uživatelů internetových služeb nedostatečně chrání své osobní údaje.
• Přes 60 procent uživatelů se necítí být dobře informováno o rizicích na internetu.
• 40 procent uživatelů se setkalo s e-maily, které se z nich snažily vylákat peníze nebo osobní data.

Z průzkumu AXA Assitance v souvislosti s problematikou internetové kriminality

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!