Televize se ohradily proti tvrzení Google, že je porazil YouTube | E15.cz

Televize se ohradily proti tvrzení Google, že je porazil YouTube

Televize se ohradily proti tvrzení Google, že je porazil YouTube
Sídlo YouTube
• 
ZDROJ: CC BY-SA 2.0: jm3

ČTK

Tuzemské televize nesouhlasí se zprávou, ve které firma Google prezentovala, že se internetový server YouTube stal nejsledovanějším televizním kanálem. Vyplývá to z vyjádření Asociace televizních organizací (ATO). Proti zveřejněnému srovnání se postavila i agentura TNS Aisa, která původní studii zpracovala. Podle společnosti Google vyvolaná diskuse potvrzuje stoupající zájem o digitální média, ale také fakt, že na českém trhu neexistuje jednotný panel s údaji o všech médiích.

Google ve čtvrtek v tiskové zprávě uvedl, že YouTube předstihl mezi mladými diváky do 35 let Novu i Primu a stal se kanálem s největším zásahem na českém televizním trhu. Jako zdroj uvedl průzkum TNS Aisa. Podle ATO svá tvrzení Google ale dokládá daty z několika různých výzkumů, s nimiž nakládá metodologicky zcela nepřijatelným způsobem. Proti údajně nesprávné a zavádějící zprávě Google se ohradila i televize Nova, jež se ztotožnila se stanoviskem ATO.

Agentura TNS Aisa ve vlastní tiskové zprávě uvedla, že srovnání dat o sledovanosti televizí a Youtube použité firmou Google se nezakládají na výsledcích její studie. „Z výzkumného hlediska není přípustné slučovat bez dalších metodických úprav data z rozdílných zdrojů a rozdílných výzkumů, které byly prováděny různými metodami a na různých vzorcích,“ uvedl Managing Director TNS Aisa Bronislav Kvasnička.

Google: Vnímáme vyvolanou diskusi

Společnost Google v reakci na námitky uvedla, že vnímá diskusi, kterou její zpráva vyvolala. „V loňském roce byla podobná tisková zpráva přebrána celou řadou médií prakticky bez dalších reakcí. Potvrzuje to stoupající zájem o digitální média na českém trhu. Faktem zůstává, že na českém trhu neexistuje jednotný panel a čeští zákazníci tak nemají přístup k datům, která by objektivním způsobem reflektovala všechna média. Rádi se zapojíme do konstruktivní diskuse nad řešením této situace,“ uvedla ředitelka pro agenturní sektor Google ČR Vanda Wolfová.

Podle asociace zpráva internetové společnosti například neváhá porovnávat deklarace s měřením, ignoruje odlišné cílové skupiny obecné televizní a internetové populace a porovnává tak naprosto neporovnatelné. „I laikovi je zřejmé, že se jedná o lidi s rozdílným chováním,“ uvedla ATO.

„Je zcela nesmyslné srovnávat v jednom grafu čísla za online populaci a za TV populaci, jak Google činí u srovnání výkonu YouTube a TV stanic. Toto srovnání je pochopitelně výhodné pro YouTube,“ uvedl hlavní statistik peoplemetrového projektu ATO Tomáš Hanzák.

Ve zprávě jsou podle ATO hojně používána data z projektu elektronického měření sledovanosti televizního vysílání, aniž je to jasně uvedeno. „Data jsou výlučným vlastnictvím ATO. K jejich použití jsme nedali souhlas, a důsledně se proti němu ohrazujeme. Nesprávná interpretace dat poškozuje naše členy, zejména provozovatele vysílání, tedy Českou televizi, FTV Primu a další,“ uvedla jednatelka asociace Vlasta Roškotová.

Autor: ČTK
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!