Podle statusů na Facebooku lze určit osobnostní rysy | E15.cz

Podle statusů na Facebooku lze určit osobnostní rysy

Podle statusů na Facebooku lze určit osobnostní rysy
facebook
• 
ZDROJ: profimedia
3. června 2015 • 07:19
Není uživatele Facebooku, který by ho neměl mezi přáteli: pravidelně sdílí statusy, že byl běhat, právě zhubl o půl kila nebo zažil či dokázal cosi ohromného – jasný narcista. Psychologové z londýnské Brunelovy univerzity šli ještě dál. Zjišťovali, zda by podle způsobu sdělení a typu informací na Facebooku bylo možné usuzovat na další osobnostní rysy. Dlouhodobé sledování statusů 555 dobrovolníků přineslo jasný závěr: ony rysy lze vysledovat velmi snadno.

Výzkumníci odhalili, že lidé s nižším sebevědomím častěji sdílejí informace související s jejich partnery. Narcisté, jak už bylo zmíněno, preferují statusy se svými úspěchy. Hledají tak uznání a pozornost. Svědomité lidi pak lze poznat podle častějších odkazů souvisejících s potomky.

„Po důkladném průzkumu zdi na Facebooku lze odhadnout osobnostní rysy majitele, aniž by bylo třeba se s ním potkat,“ uvedla Tara Marshallová, vedoucí studie, kterou zveřejnil časopis Personality and Individual Differences. Podle ní je také třeba hledat kontext toho, proč lidé na Facebooku píší o určitých tématech. Bez ohledu na to, že chtějí sklízet lajky, nebo o něčem opravdu chtějí komunikovat.

Po důkladném průzkumu zdi na Facebooku lze odhadnout osobnostní rysy majitele, aniž by bylo třeba se s ním potkat

„I když se zdá, že vychloubání se v podobě sklízení lajků a komentářů vyplácí, absence palců ukazujících dolů může chování a reakce lidí měnit a ponechávat příliš prostoru i pro obecně „otravná“ témata, která bychom v normálním životě netolerovali,“ dodává Marshallová. Přátelé, kteří dotyčnému dávají lajk, tak podle ní mohou činit jen v rámci slušnosti, byť třeba v hloubi duše s nestoudným chvástáním nesouhlasí.

Marshallová se svým týmem se teď chtějí zaměřit na identifikaci odezev, které vybraná témata statusů vyvolávají včetně zásadních virtuálních dopadů. Například toho, že si někdo dotyčného jednoduše vymaže z přátel.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!