Kvůli internetu se promrhá tolik elektřiny, kolik spotřebuje Kanada | E15.cz
Přejít do staré verze E15

Kvůli internetu se promrhá tolik elektřiny, kolik spotřebuje Kanada

Kvůli internetu se promrhá tolik elektřiny, kolik spotřebuje Kanada
14. července 2014 • 11:30
Na celém světě je k internetu připojeno 14 miliard zařízení, které spotřebují více elektřiny než Kanada. Do roku 2020 by se počet zařízení měl zvednout na 50 miliard a jejich spotřeba elektřiny do roku 2025 na 1140 terawatthodin, což je více, než kolik potřebuje Kanada a Německo dohromady a představuje šest procent globální spotřeby elektřiny.

Přitom až 60 procent energie tato zařízení spotřebují zbytečně. Pokud by výrobci a provozovatelé sítí využili dostupných možností k úpravě způsobu připojení k síti, mohla by být v roce 2020 spotřeba elektřiny o 600 terawatthodin nižší, spočítala Mezinárodní agentura pro energii (IEA).

Potíž chytrých spotřebičů a dalších zařízení připojených k internetu je v tom, že se sice tváří, že jsou v režimu nízké spotřeby, přitom však na udržení připojení si ze sítě či baterií berou pořád většinu energie. IEA tvrdí, že lze použít řadu technologií a řešení, které tuto zbytečnou spotřebu sníží, aniž by zařízení přišlo o připojení k síti.

Ať už jde o změny v hardware, software či komunikačních protokolů, zavedení úsporných technologií by nevyžadovalo od výrobců a poskytovatelů internetu velké úsilí a spotřebitelé by změnu nemuseli pocítit ani v cenách přístrojů.

Za příklad hodný následování uvádí IEA výrobce mobilních telefonů, které umí udržovat připojení k síti při spotřebě 0,5 miliwattů. Mobily jsou podle expertů důkazem, že úsporné technologie jsou plně k dispozici.

Zasáhnout mají vlády

Kdyby však trh nedokázal nasazení úsporných technologií zajistit, mají se do hry o nižší spotřebu elektřiny vložit vlády, uvádí analýza IEA. Mezi možná opatření patří například minimální požadavky na energetickou spotřebu, které stanoví limity spotřeby elektřiny pro jednotlivé druhy zařízení. Výrobce, který je nesplní, je nebude smět prodávat.

Život spotřebitelům by mohly zjednodušit i známé energetické štítky a osvětová kampaň, která by je naučila, jak si zařízení správně nakonfigurovat. Pobídky a granty by zase mohly motivovat výrobce a výzkumníky, aby se na šetrné technologie více zaměřili.

Autor: stu
 

businessinfo.cz

  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí
  • Neplatičů DPH v registru přibývá geometrickou řadou
  • Snižte si náklady na byznys v cizině. Žádejte o vrácení DPH
Přejít do staré verze E15