Google a Facebook v Česku rozjíždí lobbistickou skupinu | E15.cz

Google a Facebook v Česku rozjíždí lobbistickou skupinu

Google a Facebook v Česku rozjíždí lobbistickou skupinu
Mark Zuckerberg - Facebook
• 

Jan Sedlák

Společnosti Google, Facebook, AT&T, MasterCard, UPS a Allegro Group (Heuréka, Aukro, PayU a další) v Česku rozjíždí novou lobbistickou skupinu, jež by měla „vytvořit dialog“ se státní správou pro rozvoj takzvané internetové ekonomiky. Skupina se nazývá Platforma pro internetovou ekonomiku (PIE), počítá s růstem členů a podporují jí také Český telekomunikační úřad, Vysoká škola ekonomická a správce národní domény CZ.NIC.

PIE se zrodila v době, kdy Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR) chystá velice podobný projekt. SPIR podle informací E15.cz už nějakou dobu vede jednání a chtěl by se do formování legislativy a celkového internetového prostředí rovněž velkou měrou zapojit.

I když podobná uskupení často hlásají, že chtějí změnit odvětví k lepšímu „pro všechny“, v praxi naopak bývá běžné, že se ve výsledku prosazují zejména projekty vyhovující daným členům. Program SPIRu by vzhledem ke členům mohl dopadnout podobně.

To, zda PIE bude prosazovat jenom věci dobré pro Google, Facebook a další zapojené firmy, zástupci příliš rozsáhle a určitě nekomentují. „Samozřejmě, že v oblasti ICT existují protichůdné zájmy,“ sdělili pro E15.cz. „Platforma spojuje různé subjekty v oblasti ICT, ne jen jeden segment. Tím je určeno, že musí hledat co nejširší shodu na tématech, jakými jsou například rozvoj internetové ekonomiky skrze vyšší vzdělanost či rozumnou formou regulace, která chrání spotřebitele, ale nebrání inovacím.“

Ideální doba

Pro vznik lobbistické platformy je v současnosti poměrně ideální doba. Postupně se totiž formuje nová vláda a její představitelé, mnoho z nich je navíc nováčků, kteří budou hledat témata, u kterých se uchytit a získat na nich politické body. Lobbisté z Googlu, Facebooku a dalších firem tak mohou poskytnout například zkušenosti, rady a podobně ve formování internetové legislativy a tak dále.

Hlavním cílem PIE je růst tuzemské internetové ekonomiky, jež se na celkovém HDP České republiky podílí 3,6 procenty. Skupina prozatím nemá oficiální podrobný program a největší priority, vše by mělo být určeno na páteční konferenci pořádané ministerstvem průmyslu a obchodu. „Nabízí se nicméně témata jako e-commerce, startupy či inovace v online platbách,“ sdělili zástupci.

„Česká republika má v rozvoji internetové ekonomiky velký potenciál, který však může být snadno promrhán ať již špatným postupem správní správy, či nedostatečným zájmem firem, veřejnosti nebo například mladých lidí. S těmito problémy se chce platforma aktivně potýkat,“ zní oficiální stanovisko.

Dobré PR a jednotné vedení. Co by vláda měla dělat v podpoře IT

PIE prozatím nemá žádnou právní subjektivitu a v rámci členství nejsou vyžadovány žádné vstupní a provozní poplatky. Zájemci pouze musí souhlasit s memorandem a nebýt ve sporu s jinými členy. Aktivity budou podléhat dohodě členů. O tom, kdo a jak bude skupinu zastupovat, se teprve bude jednat. Je možné, že se zapojí i externí subjekt.

Google a Facebook každopádně na lobbistické aktivity kvartál od kvartálu vynakládají čím dál větší peníze. Markantní je to v Evropské unii a zejména pak domovských Spojených státech. Google ve Washingtonu za lobbing v roce 2012 zaplatil 18,2 milionu dolarů, což je čtyřnásobek toho, co v roce 2009, a počítá se, že letos bude číslo ještě vyšší.

Facebook by letos za lobbing ve Státech mohl utratit až k 5 milionům dolarů (od roku 2009 vynaložil kolem 11 milionů). Zuckerberg před pár měsíci rozjel skupinu FWD.us, jež sdružuje také Google, Dropbox, investiční společnosti ze Silicon Valley, AOL či třeba Billa Gatese. Jejich hlavní současnou aktivitou je ovlivňování podoby imigračního zákona. Technologické firmy v USA totiž zaměstnávají obrovské množství cizinců, což jim současný zákon ztěžuje nejenom po stránce byrokratické, ale zejména finanční.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!