Digitální amnézií trpí přes devadesát procent uživatelů internetu | E15.cz

Digitální amnézií trpí přes devadesát procent uživatelů internetu

Digitální amnézií trpí přes devadesát procent uživatelů internetu
Smartphone (ilustrační foto)
• 
ZDROJ: CC BY 2.0: Highways Agency via Flickr
8. července 2015 • 07:20
Světová pavučina, jak se přezdívá internetu, zásadně změnila způsoby komunikace a práce s informacemi. Nese to s sebou i nejrůznější negativa, k nimž patří také toto zjištění: 91,2 procenta uživatelů slouží web jako „rozšíření mozku“. Lidé spoléhají na to, že si nemusí pamatovat cokoli, co jde kdykoli „vygooglit“. Vyplývá to ze studie původně ruské společnosti Kaspersky Lab.

Mnohem znepokojivější je však podle ní, že zhruba polovina uživatelů onoho „rozšíření mozku“ si už primárně zvykla jakákoli data a fakta na internetu vyhledávat – aniž by se nejprve byť jen trochu snažila si na potřebnou infor maci vzpomenout. Více než čtvrtina lidí pak podle průzkumu tvrdí, že je šťastná, když může z internetu získané informace po využití okamžitě zapomenout. Tento způsob chování odborníci nazvali digitální amnézie.

Problém údajně spočívá hlavně v tom, že se lidé učí nakládat s informacemi jako s jednorázově využitelným materiálem, který se po použití změní v odpad. „Ztráta schopnosti si cokoli zapamatovat nebo k tomu svůj mozek systematicky vést, může úplně zlikvidovat schopnost si informace dlouhodobě udržet v paměti,“ varovala Maria Wimberová z University of Birmingham.

Ne vše však musí být tak černé, jak to vypadá, dodala Wimberová s odkazem na to, že samotná práce s informacemi a jejich případné ukládání do dlouhodobé paměti mozek samotný velmi dobře trénuje, a to z hlediska klasifikace důležitosti informací. „Obzvlášť u mladých lidí se tento jev dá velmi snadno pozorovat. Dokážou rychle vypouštět čili zapomínat irelevantní či zastaralé informace a naopak, nové informace rychle vstřebávat a přizpůsobovat se jim,“ dodala.

Varování však zůstává: než člověk něco začne googlovat, měl by se zastavit a alespoň trochu se zamyslet.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!