Andrew Verbitsky z Airbnb: Praha roste rychleji než ostatní a může ještě přidat | E15.cz

Andrew Verbitsky z Airbnb: Praha roste rychleji než ostatní a může ještě přidat

Andrew Verbitsky z Airbnb: Praha roste rychleji než ostatní a může ještě přidat
Andrew Verbitsky, Airbnb
• 
ZDROJ: Anna Vacková, E15
11. května 2016 • 06:54
Češi přes webovou službu Airbnb, která pomáhá zprostředkovat ubytování turistů, nabízejí matraci v obýváku, celé domy anebo třeba hausbót, říká východoevropský šéf firmy Andrew Verbitsky. Praha přitom patří k nejnavštěvovanějším destinacím mezi uživateli služby.

Jak se Airbnb v Česku daří?

Firmě je nyní osm let a v posledních čtyřech letech jsme začali růst za hranice. Nyní už se dvě třetiny našeho podnikání odehrávají mimo Spojené státy. Praha a Česká republika obecně jsou nyní ve fázi prudkého růstu a předpokládáme, že rychle porosteme i v příštích několika letech. Loni si lidé v Praze přes nás objednali více než milion nocí, byli to hosté ze 145 zemí.

Meziročně v Česku rosteme o 85 procent. Celá věc ale nemá jen jednu stranu mince, potřebujete také všechny ty postele a domy. A tato část našeho podnikání roste stejně rychle. Na začátku dubna jsme překonali milník deseti tisíc nabídek, jen v Praze jich je víc než 7500.

Jaké ubytování lidé nabízejí?

Může to být úplně cokoli, lidé nabízejí postele u sebe doma, celé byty nebo třeba hausbót. V nabídce je i apartmán, ve kterém v Praze pobýval Mozart. Naši klienti ale obvykle nechtějí bydlet sto metrů od Karlova mostu, chtějí jiný zážitek a chtějí přijet a vyzkoušet si, jak žijí místní. V průzkumu, ve kterém jsme se lidí ptali, proč upřednostňují Airbnb před jiným ubytováním, nám to potvrdilo 85 procent z nich. Není to tedy jen centrum města, ale i jiné oblasti, které nabízejí jiné prostředí a, upřímně, i jiné ceny.

Praha patří mezi nejnavštěvovanější evropská města přes Airbnb. Čím je tak populární?

S čísly je trochu problém. Na jedné straně jsou naše data, na druhé data odvětví. V Praze zažíváme rychlý růst, ale je to stále nic ve srovnání s tím, kde by podle nás město mohlo být. Nyní je Praha zhruba čtvrtým nejnavštěvovanějším městem Evropy. Londýn je dlouhodobě první, pak následuje Paříž a po ní jsou zhruba na stejné úrovni Řím, Praha a Barcelona. Praha je v unikátní pozici, něco jako Paříž východní Evropy. Zájem roste rychle, ale podle nás by mohl růst i rychleji.

Naši zakladatelé nejsou z těch, kteří by chtěli rychle vybudovat firmu a pak ji prodat. Nemyslím si, že by v nejbližších letech mohlo k něčemu takovému dojít. To už spíše připadá v úvahu vstup na burzu.

A roste Praha rychleji než jiné destinace?

Určitě. Mám na starosti region východní Evropy, což zahrnuje i města jako Moskva, Istanbul, Tel Aviv, Budapešť. A přesto jsem v Praze každý druhý týden. Prahy si velice ceníme. Místní lidé jsou velmi inovativní, rádi zkoušejí nové věci. Koncepty jako Airbnb se tu rychle uchytí. Pražané byli v oblasti krátkodobých pronájmů hodně aktivní už od začátku devadesátých let a my jsme jim jen nabídli snazší a bezpečný způsob, jak to udělat.

Ještě větší růst než Praha zažívají jiná česká města, například Liberec. Čím si to vysvětlujete? Náš zákazník není součástí masového trhu. Liberec je ale i pro nás zajímavou záhadou, kterou jsme ještě nerozluštili. Myslíme si, že by to mohlo souviset s běžeckým lyžováním.

Obliba Liberce je i pro nás zajímavou záhadou, kterou jsme ještě nerozluštili. Myslíme si, že by to mohlo souviset s běžeckým lyžováním.

Používají Češi Airbnb stejně jako lidé z jiných zemí?

Na rozdíl od jiných zemí Češi hodně cestují po Česku. Je zde také hodně turistů ze sousedních zemí.

Na českém Airbnb jsem narazil nejen na nabídky ve městech, ale i na hodně chat a chalup. Je to česká specialita?

Chaty jsou populární také ve Skandinávii. V Česku je tento segment ale dominantní. Většinou si je však pronajímají místní, neumím si moc představit, že by si chatu v Česku pronajal třeba Američan.

Airbnb přichází s novou aplikací pro rezervaci ubytování. Co se změnilo?

Je to pro nás velká událost. Hlavní myšlenkou je, že tradiční koncept cestování se už přežil. Pokud jedete do některé z vyhlášených destinací, spousta lidí se bude snažit vidět totéž co vy. Místo toho, abyste poznali atmosféru města, budete stát ve frontách. V našich průzkumech mnoho lidí přirovnalo stres z cestování k vyplňování daňového přiznání nebo návštěvě zubaře.

Andrew Verbitsky, AirbnbAndrew Verbitsky, AirbnbAutor: Anna Vacková, E15

Může to ale změnit nová aplikace? Není problém v očekáváních samotného cestovatele, který chce vidět nejznámější památky daného města?

Proto se snažíme změnit způsob, jakým lidé cestují. Nejde o to, kam jedete, ale o zážitky, které si přivezete zpět. Je to trochu filozofické. Jde také o to, jestli si „sednete“ s tím, u koho budete bydlet. Systém nyní vyhodnocuje, jaká místa klient dříve navštívil a jak je hodnotil a také zná jeho hostitele a okolí místa, kde bydlí. Nepotřebuje totiž 7500 nabídek, stačí jich třeba dvacet, ale dobrých. Systém se snaží zájemce poznat a vybrat správné nabídky.

Nabídka ubytování se často bere jen jako transakční byznys, kde je jediným měřítkem to, kolik můžete nebo jste ochoten zaplatit. Máme spoustu dat o zájemcích o ubytování i hostitelích, které můžeme využít.

Přinesl tento systém ještě nějaké další novinky?

Chceme usnadnit život hostitelům. Představte si, že máte třeba volný byt, ale od rána do večera jste v práci a nemáte čas na hosty. Zavádíme proto takzvané spoluhostitele. To může být třeba váš příbuzný, který čas má a kterému důvěřujete. S ním sdílíte svůj účet a on za vás může obstarat příjezd a odjezd hostů.

Řetězec Accor Hotels nedávno koupil zprostředkovatele pronájmů onefinestay. Vnímáte jej jako rostoucí konkurenci?

Velmi nás to těší, protože to dokazuje, že služby, jako je onefinestay nebo my, vytvářejí něco unikátního, o co je zájem. Před pěti lety tu nic jako Airbnb neexistovalo, přede dvěma lety se nám hotely smály a teď se nás snaží dohnat. Onefinestay nabízí trochu jiný produkt než my, nabízejí velmi exkluzivní a drahé věci a k tomu rozsáhlý servis. My jsme více pro lidi. Rozdíl je také v tom, že když pronajímáte apartmán v centru Londýna, asi se nebudete chtít o nic starat, takže odevzdáte klíče manažerovi a hosta nikdy neuvidíte. My si myslíme, že součástí zkušenosti cestovatele je i setkání s místními lidmi, s hostitelem.

Oslovil některý z nadnárodních řetězců s akviziční nabídkou i Airbnb?

Pokud by nějaká nabídka přišla, nejsem si jistý, že bych o ní věděl. Naši zakladatelé ale nejsou z těch, kteří by chtěli rychle vybudovat firmu a pak ji prodat. Nemyslím si, že by v nejbližších letech mohlo k něčemu takovému dojít. To už spíše připadá v úvahu vstup na burzu. Chceme změnit způsob, jakým lidé cestují. Nezáleží na tom, jestli při tom budeme součástí jiné firmy, soukromá nebo veřejně obchodovaná společnost.

Soupeříte s hotely o stejného zákazníka?

Ne vždycky. Pokud pojedete na dva dny na konferenci a ubytování bude platit firma, nebudete o tom přemýšlet a objednáte hotel. Na výlet s kamarády si spíš vyberete nás. To, že my vyhrajeme, neznamená, že hotely musí prohrát. Z našich zákazníků 19 procent uvedlo, že by do Prahy nepřijeli, pokud by nezískali levnější nabídku přes Airbnb. Další uvedli, že by zůstali kratší dobu.

V New Yorku kvůli Airbnb klesají ceny ubytování. Sledujete tento trend i jinde?

Jak jsem už říkal, Pražané krátkodobě pronajímali byty mnohem dříve, než uměli vyslovit Airbnb. Takže jestli to nějak ovlivnilo ceny, tak k tomu už došlo. Co se týče cen bydlení, může Airbnb mít i opačný vliv. Někteří hostitelé ze svých příjmů z Airbnb platí za své bydlení, takže jim vlastně pomáháme.

To je ostatně i příběh našich zakladatelů. Žili spolu ve sdíleném bytě v San Francisku a v okamžiku, kdy jeden z nich přišel o práci, si nemohli dovolit platit nájem. V městě se ale měl brzy konat velký designérský kongres, o kterém věděli, protože sami byli designéři. Během jednoho víkendu vylétla poptávka po ubytování, která vyhnala vzhůru i ceny. V obýváku rozložili nafukovací matrace a ubytovali tři klienty. Jejich fotky máme dodnes v kanceláři, jsou to naši hrdinové.

Existuje prostor pro spolupráci mezi jednotlivými službami sdílené ekonomiky, třeba Airbnb a spolujízdou?

Obecně určitě ano, ale zatím k ničemu nedošlo. I tak se ale na naše podnikání nabaluje podnikání lidí, kteří odstraňují nejslabší článek ubytování přes Airbnb – předání klíče. Komunikace probíhá ve virtuálním světě, ale tento drobný úkon, který musí proběhnout fyzicky, je stále zdrojem určitého tření.

Andrew Verbitsky (38)
V technologickém odvětví se pohybuje od konce devadesátých let. Působil v investičních fondech Team Europe a Fast Lane Ventures, poté přešel k internetovému vyhledávači pro cestovatele Kayak, kde měl na starosti Rusko a země Společenství nezávislých států. V loňském roce přešel do Airbnb, kde má na starosti trhy střední a východní Evropy.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!