Analýza: E-shopy ve výprodejích skutečně zlevní jen minimum zboží | E15.cz

Analýza: E-shopy ve výprodejích skutečně zlevní jen minimum zboží

Analýza: E-shopy ve výprodejích skutečně zlevní jen minimum zboží
ilustrační foto
• 
ZDROJ: CC BY 2.0: Jorge Franganillo via Flickr
26. ledna 2015 • 16:02
Největší tuzemské e-shopy v povánočních výprodejích skutečně zlevnily v průměru jen tři procenta sortimentu. Často dochází i k tomu, že ceny zboží jsou před Vánoci uměle navýšeny a v rámci slev pak sníženy na původní cenu. Děje se tak až v 5,6 procenta případů. Vyplývá to z analýzy společnosti Karsa Technologies.

Z dat vyplynulo, že e-shopy po Vánocích uplatnily skutečnou slevu v průměru u tří procent nabízených produktů. Jako skutečná sleva je v analýze považována hodnota, která byla v lednu o více než pět procent nižší než všechny ceny ve sledovaném období. Společnost Karsa Technologies v období posledních čtyř měsíců monitorovala vývoj cen elektrospotřebičů a mobilních přístrojů prodávaných v osmi předních internetových obchodech v Česku.

Dobrou zprávou podle studie nicméně je, že ze všech kategorií produktů, které aplikace analyzovala, nedošlo ani u jedné ke zdražení. V lednu si tak prý zákazníci mohou být jistí, že elektroniku nekoupí za vyšší ceny než před Vánocemi.

Podíly zlevněného zboží v jednotlivých kategoriích v povánočním období v e-shopech v procentech:
Kategorie Opravdová sleva Opakovaná sleva Stejná cena
Mobilní telefony 12 13 55
Hi-Fi audio 8 5 75
Digitální kamery 5 12 74
Malé spotřebiče 5 7 75
Notebooky a Tablety 5 5 76
Pračky 4 10 64
Digitální fotoaparáty 4 5 84
Bílé zboží 3 6 73
Počítače 3 1 83
Satelitní technika 2 5 93
Auto Hi-Fi 2 5 87

Nejvýraznější slevy: mobilní telefony

Lednové slevy se nejvýrazněji projevily u mobilních telefonů, kdy bylo skutečně zlevněno 12 procent produktů v této kategorii. „Ruku v ruce s tím však jde také takzvané opakované zlevnění, kdy prodejce před Vánoci uměle zvýší cenu nabízeného artiklu a po Vánocích prezentuje propad na původní cenovou hladinu jako slevu,“ uvedl ředitel společnosti Karsa Technologies Michal Ježek.

V případě mobilů byly podle něj takové praktiky zaznamenány dokonce častěji než skutečná sleva, až u 13 procent zboží. Stejná taktika byla pak ve zvýšené míře patrná i u digitálních kamer a praček. Analýza upozorňuje, že internetovým obchodům by v případě podobných praktik mohl hrozit i postih ze strany České obchodní inspekce.

Kromě mobilních telefonů k výraznějšímu opravdovému zlevnění, tedy k povánočním slevám vyšším než pět procent, došlo ještě u hudebních přehrávačů. Podle analýzy se ale mnoha kategoriím skutečného zlevnění zcela vyhnulo. Dlouhodobě internetové obchody prý nemění ceny zvláště u satelitní techniky.

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!